Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana
Tramontana

Tramontana på alvor

Siden disse glade spanjolene debuterte i kjelleren på Genève-utstillingen i 2005, har vi fulgt dem med stor interesse. Nå er de første utgavene av denne jagerfly-bilen levert til kunder.

Publisert Sist oppdatert

Ultramoderne

Sentral bak dette vanvittige prosjektet er Josep Rubau, som nesten lærte å snakke norsk det året han avsluttet Royal College of Arts med en motorsykkeldesign han kalte Miura.

Vel hjemme på landsbygda i Spania kom han i kontakt med industriutbyggere, og i dag holder Tramontana hus i et ultramoderne anlegg bygget spesielt for formålet.

Og formålet er?

Bygge og selge disse to-seters tandemene. Nærmere Formel 1 for gaten kommer du nok ikke.

F1-assosiasjoner

Når vi bringer inn Formel 1 assosiasjonen er ikke det en tilfeldighet.

Chassiset er bygget, og kollisjonstestet etter FIAs krav, med åtte definerte deformasjonssoner. Opphengningen er fullblods racerbil.

Innredningen er racerbil, på den måten at du måles og veies og alle betjeningsorganer tilpasses deg før du får bilen utlevert. Og aerodynamikken er tilnærmet racerbil også. Det vil si nesten låvedør, med en Cw på 0,4.

Ytelsene er selvfølgelig spektakulære, ikke så langt over ett tonn veier den, og den bruker en biturborisert Mercedes V12 motor med Tramontanas eget sentralbord – det bygger blant mye annet, også elektronikken selv. Vi snakker om 550 hk, men 720 når du holder ”power”-knappen inne.

Snart på tur

I Genève sto en av de første produksjonsbilene, så nå skal man begynne å tjene inn litt av investeringene igjen.

Men i stedet for å beskrive bilen nærmere, her og nå, kommer vi nok heller til å ta en tur ned til Spania hvor vi er lovet en av de aller første ”eksterne prøvekjøringene av vidunderet. Så følg med i BIL.

Men kanskje dere vil ha svaret på ett spørsmål: Tramontana er også – i likhet med navnet på mange vidunderlige Maserati-modeller – navnet på en vind. Med toppen fjernet (fullt mulig) regner vi med at det blåser mer enn en mild Tramontana i denne.

Les våre tidligere omtaler av Tramontana:

- Spansk superbil til Genève

- Super Tandem

- Overlevde første år

- Tandem på rå alvor

Powered by Labrador CMS