Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno
Lumeno

Scooter på fire hjul

Fra siden ser den ut som en scooter med vegger og tak. Forfra har den to hjul. Bakfra også. Dessuten tilter den i svingene. Forholdsvis enestående med andre ord. Møt Lumeneo.

Publisert Sist oppdatert

Smalt

I den grad dette kan kalles en bil, er det jo akkurat slik en bybil skal være. Smal. Det er jo bare en grunn til at en motorsykkel, selv med minimal motor, er kjappere i bytrafikk enn en Smart. Smarten er nok kort ja, men den er mer enn dobbelt så bred som motorsykkelen.

En Lumeneo er 80 cm bred, jeg tør ikke tenke på hvilke muligheter det gir til effektiv, men sikkert ganske ulovlig, filtring i bytrafikken. At den måler 240 i lengde er ikke viktig, kort nok til å parkere på tvers, lang nok til at det er plass til to i det skinntrukne luksusinteriøret.

At den har to store dører og fire hjul, vil vel berolige mange. At den også har en kontrollert tilt, den riktige veien – innover i svingen, gjør alt aldrende motorsyklister kanskje vil finne seg i endelig å begynne å oppføre seg fornuftig.

Fornuft

Og fornuftbrigaden vil stå der og applaudere deg frem. For dette er ikke bare lydløst, det er fullstendig forurensningsfritt der du beveger deg.

Plugg-inn batterier og to elektromotorer gjør den til en virkelig bymaskin.

Men når hver av motorene er på 20 hk og det hele veier under 300 kg, blir det ikke akkurat geriatrisk tempo.

Toppfart på 130 og null til hundre på ca. 8 sekunder.

Men litt for mye av det, og aksjonsradiusen vil bli noe mindre enn de 150 km som produsenten oppgir.

Far-sønn

Litt hyggelig at dette er en far og sønn-operasjon. Daniel Mouléne, den eldste av dem, har en solid ingeniør-bakgrunn.

Mens sønnen Thierry var en del av designstaben hos PSA der han blant annet jobbet på Peugeot 907.

Men han har også jobbet hos D3, et prototypstudio som nå eies av Pininfarina, der han var med på minst tre konseptmodeller som vi har vært ganske begeistret for tideligere.

Litt hyggelig også at i Frankrike blir man premiert for å kjøpe et slikt kjøretøy. 5.000 euro betaler staten tilbake. Men da er det selvfølgelig et spørsmål hvor mye kjøretøyet vil koste.

Det er imidlertid ikke klart ennå, det eneste som antydes er driftutgifter på 0,70 euro per 100 kilometer.

Powered by Labrador CMS