-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
MyCar:
Innkjøper
Mansory med italiensk
Jeg har betraktet Mansory som en av de mer vulgære "foredlerne". Etter Genève og Ferrari Stallone, begynner jeg å endre oppfatning.
Gull og karbon
Selvfølgelig, når det første du møter på standen er en SLR McLaren i gull, både utvendig og innvendig, er den første reaksjonen at man ser seg om etter et sted å spy.
Reaksjon nummer to er at man begynner å bli litt nysgjerrig.
Hvis jeg derimot hadde kommet til standen fra den andre kanten, ville det første jeg hadde sett vært en aldeles nydelig kontorstol i hvitt, og en like nydelig 599 GTB Fiorano, som nå var døpt Stallone.
Den var hvit, med en mørk stripe over panseret og taket i samme mørke farge.
Egentlig ganske effektivt. Hjulene så annerledes ut, og det var en annen låt enn vanlig når jeg banket på karosseriet.
Karbonfiber, mye lettere fikk jeg vite. Lavere vekt er med på å bedre akselerasjonen (to tideler kjappere til 100, det vil si 3,7 fikk jeg også høre). Og toppfarten ble sjarmerende beskrevet slik: The propulsion is only over at 340 kph.
Mest britisk
Egentlig var det meget overraskende med en Ferrari der, for Kourosh Mansory, som har drevet med dette i 20 år – ikke alltid under eget navn riktignok – har alltid konsentrert seg om engelske biler. Aston Martin for eksempel. Så dette med Ferrari var både nytt og overraskende.
Derfor skulle det kanskje ikke være så overraskende å se en åpen Rolls-Royce i midten. Men, allikevel, hvem venter en karosseri-kitta Drop Head Rolls på en slik utstilling?
Denne var også døpt om, Bel Air het den, og det var her jeg virkelig begynte å bli interessert.
For her var det blant annet et helt nytt bremsesystem som Mansory hadde utviklet sammen med Brembo. Og de bremset via noen Dunlop dekk (Sport Maxx, 305/40 på 22 tommers spesialfelger) som også var utviklet spesielt sammen med dette styling- og trimmingsfirmaet.
Spitzenklasse
Så da var det med litt mindre vemmelse jeg nærmet meg McLaren-bilen igjen.
Ny front og ny grill som skulle gjøre luftstrømningene enda mer effektive og sørge for mer effektiv aerodynamikk, med sideblåsere for eksosen og større trykk på de spesielle innsugs-kompressorene.
Motor-tricksene gjorde at her ble ytelsen løftet til 700 hk og toppfarten til 340 km/t. Da begynner det å hjelpe.
Mansory, som holder til langt oppe i åssiden i Bayern, Fichtelgebirge for de av dere som kjører forbi en gang, presiserer at han selger ikke komplette biler. Du må kjøpe bilen selv og deretter overlate den i hans hender.
Det er åpenbart noen som gjør det, og jeg begynner som sagt å lure på om de ikke får noe skikkelig bra igjen for det.