Fornasari RR600

Fornasari RR600

Fornasari RR600

Fornasari RR600

Fornasari RR600

Fornasari RR600

Fornasari RR600

Fornasari RR600

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari Gruppo B

Fornasari RR450 Replica

Fornasari RR600 Tender

Fornasari RR600 4-dørs

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Fornasari i Genève

Med strøm i Sahara

Fornasari er ikke en gang 10 år gammel. Men pappa Fornasari kjørte race med Ferrari og Maserati i 50-årene, så det er mange bilsportgener i selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Gjensyn

Dersom Fornasari er et flunkende nytt navn for deg er du avslørt. Du er ikke en fast bruker av BilNorge. For vi har allerede hatt et par referanser til denne italienske produsenten.

Dels da han bygget noen spesielle Callaway Corvetter med 600 hester, og samtidig viste verdens kjappeste firehjulstrekker i Bologna for sju år siden. Og dels da han dukket opp i Genève med sine ørken-giganter i 2003.

Nytt Italia-merke

Fornasari i Genève

I år var han der igjen, dels med en RR 600 produksjonsmodell, dels med mockup’en til noe de kaller Gruppo B og dels med en komplett ramme til noe som skal bli RR 600 ZEV – som vil bli noe av det råeste og lydløseste Sahara har opplevd.

RR 600 er modellen som er grunnpilaren for selskapet. En svær, og jeg mener svær, men samtidig vanvittig luksuriøs off-roader. På mange måter fortsettelsen av Lamborghinis Cheetah og LM-serie.

V Power

Etter samarbeidet med Callaway, er det bare Chevrolet-motorer som gjelder. Her sitter det en seksliters V-åtter som gir et sted mellom 500 og 600 hk etter kundens ønske.

Siden det er brukt lettvekt-materialer overalt, veier den ikke mer enn 1700 kg (en Q7 veier over to tonn) og det borger for oppsiktsvekkende prestasjoner.

Fra null til hundre på 4 sekunder, og den store låvedøren (frontareal på 206 x 164 cm, og de 440 cm den måler i lengden ,er ikke særlig strømlinjede de heller) kan bli dyttet gjennom luften i 280 km/t.

Kunden kan velge mellom en rekke dekk, fra 16-tommers racing til 23-tommers skikkelig off-roadere. Flere transmisjoner er også tilgjengelige, blant dem en automat, og kraftfordelingen finnes det også variasjoner på. Spesielt godt liker jeg informasjonen om at Öhlins-demperne har separat oljereservoir.

Mer på trappene

Det som er i ferd med å komme nå er en firedørs utgave, der akselavstanden er økt fra 275 til 305 cm.

Så skal det bygges en cabriolet-modell, og vi så tegninger av en ”Tender som skal bygges spesielt for luksusyacht-miljøer, og en RR 450 replica, og da snakker vi om en ren ørken-racer.

Gruppo B-modellen skal bli en mer kompakt utgave av den store, mindre mål. Lavere vekt og i hvert fall 1000 ccm og 100 hester mer. En virkelig 4x4-bombe.

ZEV

Og så var det ZEV-utgaven da. Der står bokstavene for Zero Emission Vehicle, og det oppfylles ved at denne skal drives av to el-motorer. En for bakakselen og en foran.

Til sammen skal disse motorene yte 462 hk, og bilen utstyres med nok lithium-batterier til at den kan få en aksjonsradius på 250 km.

Men da går jeg ut fra at man ikke har brukt den potensielle toppfarten på 210 km/t hele tiden.

Viktig er det også å notere at som en annen stor nyhet til Genève, tok Fornasari med seg noen nye dameveske-modeller. Selv en liten og dedikert bedrift som denne kan åpenbart ikke klare seg uten fashion-artikler for tiden. Du kan sjekke ut den delen av virksomheten på www.fornasaridesign.com

Powered by Labrador CMS