Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium X

Dette er kongen av kjøreegenskaper. Med både plass og komfort på høyt nivå, sikres en topplassering.

Publisert Sist oppdatert

Ford Mondeo

Innledning


Ford Mondeo har fått en helt annen utstråling enn forgjengerne, understreket av en "aggressiv" dobbel grill og spenstige lyskastere. Førermiljøet oppfattes av enkelte som noe mer "tivoli" enn hos de fleste andre konkurrentene, men det er ryddig og oversiktlig.

Mondeo har vært med oss i test allerede to ganger tidligere i løpet av det året som har gått siden introduksjonen av dagens modell, og på ett område har den satt en ny standard i klassen – plassforholdene i kupeen, både foran og bak, er enestående. Passat er rommelig, men den kan ikke hamle opp med Mondeo.

På papiret har bagasjerommet større volum i Passat, men tallene lyver: Hos Passat er reservehjulbrønnen inkludert i volumet. Forklaringen på testens beste plass i baksetet, både benplass og kupébredde, er å finne i at Mondeo har testens lengste akselavstand.

I førersetet sitter vi forholdsvis høyt i forhold til instrumentklokkene. Setene i vår Titanium-utgave er sportslige, gir meget god sidestøtte og byr på rikelige reguleringsmonn, spesielt i lengderetningen. Hjulhuset stjeler noe benplass, så sjåførens venstrefot, størrelse 43, må ta til takke med en fothviler som er i korteste laget.

Rattet og det meste av knapper og brytere kjenner vi igjen fra S-Max, som den deler plattform med. Den digitale visningen av informasjon er ikke helt vellykket, for noe av det er vanskelig å lese, men alt i alt gir førermiljøet med materialvalg og finish god kvalitetsfølelse, på samme nivå som i C5 og Passat.

Kjøreegenskapene har vært en av de sterke sider ved Mondeo gjennom alle år, og dette gjelder også dagens generasjon. Som vi antydet i Mondeo-testen i Bil 7/2007 (hvor testbilen sto på 18-tommers hjul med gummidimensjon 235/40), har både kjøreegenskapene og komforten godt av å få dimensjon 235/45 R17.

Sammen med adaptiv demperregulering i tre trinn (Comfort/Normal/Sport) fremstår hjulopphenget som meget balansert og kompetent. Mondeo gir den beste kjøreopplevelsen av de ti testbilene, ikke minst fordi styringen er meget presis og kontant.

Den velkjente TDCi-motoren er kvikk og villig, og er kombinert med en sekstrinns manuell kasse med korte sjaltebevegelser. Den ligger omtrent midt på treet i akselerasjonsøvelsene fra stillestående, men viser seg blant de bedre ved akselerasjon fra 50 til 80 km/t i tredjegear – og dessuten er den blant de mest beskjedne i matfatet.

Mondeo er i utgangspunktet en "folkebil" (billigste stasjonsvogn med 1,6-liters 110 hk bensinmotor koster 278.200 kroner). Når vi her – i tillegg til Titanium X-pakken – henger på ekstrautstyr for 67.000 kroner, kan Mondeo spise kirsebær med premiumbilene. Likevel ligger vår testbil akkurat midt på treet i dette laget når det gjelder pris.

FØRERMILJØ 8,0
Mye blank dekor, men ryddig og oversiktlig. Grei sittekomfort.
PLASS I KUPÉ 8,6
Knock out-seier. Best plass både foran og bak.
BAGASJEPLASS 9,0
Rommelig. Også testens høyeste nyttelast og høy hengervekt.
KOMFORT 8,9
Fullgod komfort, men når ikke opp til C5-nivå.
PÅ VEIEN 8,0
Mondeo forsvarer tetplassen når det gjelder kjøreegenskaper.
MOTORYTELSE 8,0
På linje med rivalene, god på mellomakselerasjon.
FORBRUK 8,0
Gunstig normalforbruk, testforbruk på det jevne.
SIKKERHET 9,0
På høyden med fem stjerner og 35 poeng hos EuroNCAP.
PRIS 8,0
På gunstigste halvdel i dette laget.
UTSTYR 8,0
Har det som trengs. En av to testbiler med radarstyrt cruise control.
SUM 84,9
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Citroën C5- Honda Accord- Mazda6- Opel Vectra
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Saab 9-3
- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS