Renault Laguna Tourer 2.0 DCI Dynamique

Store forventninger, men ni av våre ti testsjåfører opplevde Laguna som en liten skuffelse.

Publisert Sist oppdatert

Renault Laguna

Innledning

Renault Laguna ble lansert i dagens drakt i slutten av januar her i landet, etter at forrige generasjon hadde levd siden høsten 2000. Akselavstanden er strukket bare én cm i forhold til forgjengeren, mens utvendig lengde har økt med ni cm. Utviklingen i utvendig design har vært meget forsiktig, mens interiøret må sies å være mer særpreget.

Forgjengeren var banebrytende på området sikkerhet ved å være den første bilen som fikk fem stjerner i NCAP-testen. Også den nye Laguna viser meget god score for sin sikkerhet, og selv om hele sju av de ti bilene i vår test kan vise til fem NCAP-stjerner, er det ingen som har så høy poengsum bak de fem stjernene som Laguna, nemlig 36 av 37 mulige poeng. Som hos Citroën kan ekstra kollisjonsputer i baksetet leveres, slik at totalt antall kan komme opp i åtte.

Førerplassen virker trangere enn hos konkurrentene, men både Vectra og Avensis er litt smalere innvendig. Målebåndet viser at det bare er Mondeo som har bedre benplass i baksetet, her har virkelig Renault
strukket seg fra forrige Laguna, og også i førersetets lengderetning er det rikelig reguleringsmonn. Førersetet har en sittepute som er litt snau i lengden, mens sidestøtten i ryggen er meget god. Høyrebenet får dårlig sidestøtte på grunn av midtkonsollens utforming. Dashbordet er enkelt og oversiktlig, og flere av testsjåførene fant seg godt til rette. En fiks detalj på instrumentpanelet er en gear-indikator som viser med piler om du bør sjalte opp eller ned.

Takhøyden både foran og bak er beskjeden på grunn av bilens takluke. Bagasjerommet ligger midt på treet, selv om det har vokst med drøyt 30 liter fra forgjengeren. Bredden mellom hjulhusene er heller ikke den
beste. Ståhøyden under den åpne bakluka er imidlertid best i test, nemlig 190 cm.

Motoren ligger på alle måter på det jevne i dette selskapet, verken akselerasjonstall, dreiemoment eller effekt utmerker seg. Selv om den er forholdsvis nøysom i matfatet, kan Mazda6, Mondeo, Avensis og Accord vise til enda lavere CO2-utslipp. Det tar litt tid å bli kamerat med clutchpedalen som har lang vandring. Gearspaken har også uvanlig lang sjaltevei, omtrent som i en gammel buss, var en kommentar fra testlaget.

Laguna byr på et hjuloppheng i kombinasjon med 17-tommere og 50-profil dekk som fungerer fint ved normal kjøring. Når det utfordres i dobbel unnamanøver blir det litt for mykt til å gi full tillit hos testlaget, til tross for at UCL, understyringskontroll, hører til standardutstyret. Likevel bedømmer vi kjøreegenskapene til å ligge på øvre halvdel blant de ti konkurrentene. Alt i alt ender Laguna "midt på treet" i for mange testdisipliner til at den kan hevde seg i dette selskapet.

FØRERMILJØ 6,6
Sprikende meninger i testlaget. Ikke optimal sittestilling.
PLASS I KUPÉ 6,4
Litt trang, men god benplass bak. Takluke gir dårlig høyde.
BAGASJEPLASS 8,0
På det jevne, men større enn før. Blant de smaleste.
KOMFORT 7,0
Bra sittekomfort foran, dårligere bak. Kjørekomfort på det jevne.
PÅ VEIEN 6,3
På øvre halvdel. Skjemmes litt av lang gearsjalting.
MOTORYTELSE 6,5
Midt på treet i dette laget, både akselerasjon og moment.
FORBRUK 8,0
Stikker seg ikke ut på normalforbruk. Gunstig testforbruk.
SIKKERHET 9,0
Forsvarer sitt rykte. Fem NCAPstjerner og 36 poeng.
PRIS 8,5
Blant de gunstigste, men ikke pallen her heller.
UTSTYR 7,5
Har det som trengs. To-sone klimaanlegg, ikke navigasjon.
SUM 73,8
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:Citroën C5Ford MondeoHonda AccordMazda6
Opel VectraPeugeot 407
Saab 9-3Toyota AvensisVolkswagen PassatKonklusjon
Tekniske data
Powered by Labrador CMS