Ny gjerrigknark fra Volkswagen

Mange har latt seg imponerende over VW-gruppens 1,4-liters TSI-motor. Nå får den en lillebror.

Publisert Sist oppdatert

1,2 TSI er klar for levering i Polo, Golf og Golf Plus:

”Downsizing” er et populært tema hos bilprodusentene for å møte myndigheters krav om stadig lavere utslipp.

Ved hjelp av kunstig ”pustehjelp”, som turbo eller kompressor, får man motorer med lite slagvolum til å yte ekstra. En annen fordel er at man enkelt kan tilpasse motoren for å oppnå forskjellige ytelser.

Volkswagen har i noen år levert en 1,4-liters TSI-motor med forskjellige ytelser, fra 105 hk og oppover. Nå får denne en lillebror med enda mindre slagvolum - kun 1,2 liter.

Effektiv

Med kombinasjonen direkte innsprøytning og turbo, har 1,2 TSI et dreiemoment på 175 Newtonmeter allerede ved 1.500 omdreininger. Effekten er 105 hk.

Motoren er allerede leveringsklar i Polo, Golf og Golf Plus.

Utstrakt bruk av aluminium fører til lav vekt, og dette kombinert med effektiv motorstyring gir lave utslipp. I en Polo gir motoren et snittforbruk på 0,53 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 124 gram per kilometer.

Powered by Labrador CMS