Volvo V70 1993-1999

De fleste forbinder ordene stor og sikker med Volvos herregårdsvogn, V70. Siden en ny modell har dukket opp hos forhandlerne, tar vi en nærmere kikk på den gamle.

Publisert

Sikkerhet som selger
Sikkerhet har vært et av Volvos sterke salgsargumenter og 850/ V70 fortsetter den trenden. Volvo var spesielt opptatt av beskyttelse ved kollisjoner fra siden da de utviklet 850. Og SIPS (Side Impact Protection System) var en av forkortelsene som dukket opp sammen med denne modellen. Kraftige dørterskler, forsterkninger i dørene, skumputer og solide setefester skal fordele kreftene bedre hvis bilen blir truffet i siden. Fra 1997 er fire kollisjonsputer standard.

Langt unna gubbebilimagen.
Da Volvo lanserte 850, gikk de over til femsylindrede motorer og satset enda mer aktivt på turbo-lading for toppmodellene. T-5 modellene satte standarden og Volvo fikk stor oppmerksomhet da de stilte opp i British Touring Car Championship (BTCC) med en stasjonsvogn. Foreløpig har det toppet seg med V70R som har permanent firehjulsdrift for å holde kontroll på de 265 hk. Dermed er man et langt skritt unna Volvo 240 og gubbebilimagen.

Den minste motoren med 126 hk vil nok de fleste oppleve som litt kraftløs til en stor stasjonsvogn. Men halvparten av kundene valgte likevel denne motoren. Med toliters sylindervolum passet den bra til de norske bilavgiftene og fikk derfor en hyggelig pris. Den litt større 2,5-literen med 144-hesteren nyter godt av dreiemoment på 206 Nm ved 3.600 o/min, mot den miste motoren sine 170 Nm ved høye 4800 o/min. Tre av ti biler ble solgt med 2,5-literen. I tillegg til disse to motorene finner man seks andre motorer med turbo som topper seg med den før nevnte “avgangsmodellen V70R.

Volvo 850 var første store Volvo med forhjulsdrift og tverrstilt motor. I 1997 lanserte man Volvo V70 som var en moderat overhaling av 850. Navneskiftet var et ledd i hele oppussingen av Volvos image og overgangen til S/V betegnelser på alle bilene. V70 er litt rundere i formen foran enn 850, men bakparten ble ikke endret og har baklysene plassert oppover sidestolpene. Panseret har derimot fått et kileformet utbuling på midten. Dashbordet ble henter fra C70 Coupé og fargevalget ble friskere og lysere. For ytterligere å øke sikkerheten forsterket Volvo B-stolpen, forbedret beltestrammerne og satte inn en ny rattstamme som oppfører seg snillere i en kollisjon.

Mye å velge i
Med V70 satset Volvo også mer aktivt på firehjulsdrift eller AWD (All Wheel Drive) som det står bak på bilene. AWD-modellene bruker en viskosekobling for å fordele kraften mellom for- og bakhjul. Den er satt opp slik at under normal kjøring går 95% av trekkraften til forhjulene. Cross Country (XC) er en spesial-modell med 2,6 cm større bakke-klaring og litt ekstra kosmetikk i form av brede sideskjørt og litt annet interiør. Teknisk er XC identisk med en ordinær AWD.

Utstyrsnivået varierer
Volvo er ikke så spandable med standardutstyr, klimaanlegg er for eksempel ikke standard i noen modeller. Utstyrsnivået i bruktbilene kan derfor variere kraftig alt etter den tidligere eierens lommebok og smak.

Svensk Bilprovning gir Volvo 850/V70 karakteren “færre feil enn gjennomsnittet”. Samme resultat finner vi hos tyske TÜV og ADAC. Det som dukker opp på noen biler og som kan være verdt en ekstra kontroll, er slitasje på foringer i for-stillingen, samt rustne og fastlåste bakbremser. Alle Volvo V70 skal ha oljeskift og service hver 15.000 km. For modeller frem til og med 1998 skal registerremmen byttes hver 120.000 km eller etter åtte år. Les mer i BIL nr 8.

Powered by Labrador CMS