-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Hybridmotstandernes hybrid
PSA-gruppen har vel vært blant de ivrigere motstandere av hybridløsninger. Nå har de vist sin hybrid og kan, med rette, skjule seg bak at denne er litt hybridere enn vanlig hybrid.
BilNorge har nettopp vært i Frankrike og kjørt en 307 og en C4 med PSA-gruppens nye hybridsystem.
Kort fortalt avviker dette fra for eksempel Prius-opplegget ved at det for det første bruker diesel og ikke bensinmotor - svært logisk både med tanke på hva Europa kjøper akkurat nå, og hva PSA-gruppen er spesielt gode på; og for det andre at de bruker et transmisjonssystem som ikke inneholder split-overføringen til Prius.
Helt normale
PSA-bilene kan oppføre seg som helt normale biler. Dieselmotor som driver gjennom en automatisert 6-trinns kasse (som kommer som standard på Plattform 2 bilene (bl.a. 307 og C2 ganske snart) rett til forhjulene, uten noe elektrisk eller elektronisk innslag i drivverket.
Eller den kan kjøres som ren el-bil opp til 50 km/t; ganske langt. Og da får den strøm fra en batteripakke som er forsynt fra en generator koblet til motoren. Eller batteriet og el-motorene kan gi bilen et ekstra boost ved for eksempel forbikjøring, slik at forbrenningsmotorens 90 hester får hjelp av el-motorens 30 hester.
Ved vanlig kjøresyklus byr denne på et forbruk som tilsvarer 90 gram CO2 pr km - det er lavt. Og tilsvarer her 0,34 l/mil.
Prototyper
Foreløpig er det bare snakk om prototyper, mye må bedres - vi opplevde for eksempel litt jaging fra motoren når den gikk fra den ene modus til den andre. Men samtidig er den så produksjonsnær at alle komponentene fikk plass i biler som ikke behøvde å modifiseres på annen måte enn at reservehjulet måtte hives ut. 60 ekstra kg foran og 60 kg batterier bak merkes selvfølgelig, men de kiloene ligger så lavt at de ikke går ut over kjøreegenskapene, det merkes bare så vidt når du akselererer uten boost.
2010, sier de, kan bilene være klare for markedet. Og da kommer til å vise noen spennende brenselcelleløsninger som vi skal få møte fire år etter det. Det er deilig å slå fast at utviklingen langt fra står stille.