-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Melkus i rute
Melkus har lenge lovet oss en ny bil. Vi kommer til å møte den i Frankfurt.
De færreste vet noe som helst om Melkus. De av dere som har fulgt med på BilNorge en stund, vet imidlertid at hos denne tidligere østtyske sportsbilprodusenten (og p.t. BMW-forhandleren), finner man noen av våre virkelige helter.
Les ”På sideveier i Frankfurt”
Jeg har sagt det før, at de som ikke har hørt en hysterisk Melkus-trimmet Wartburg motor, der den eneste turtallbegrenseren var et stempel gjennom blokka (og den begrenseren slo til ganske hyppig!), de har ikke levd.
Eksklusiv
Dessverre vil du ikke få høre den motoren, selv om du blir blant de få som får høre låten fra den nye Melkus RS 2000.
Det blir ikke mange av dere, den skal bare håndbygges i ca. 25 eksemplarer hvert år. Den første serien er forresten allerede i gang, slik at det blir ni av dem allerede i år.
Kjennetegnet er de samme tak-festede dørene som vi fant på den legendariske RS 1000. Det er vel det eneste den nye har felles med den gamle.
Dagens chassis er aluminiumsbokser og glass- og kullfiberforsterket plast, en skikkelig monocoque med de obligatoriske kræsj-sonene på alle kanter.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Plast
RS 1000 var en Wartburg-ramme med et karosseri bygget i det som gikk for å være plast i gode gamle DDR. (Ikke le av det, gamle AWZ – kall den gjerne Horch – P70, var verdens første serieproduserte bil med plastkarosseri, og ikke la Corvette fortelle deg noe annet.)
Det er foreløpig ikke sagt et ord om det mekaniske, skulle man være sentimentale burde det være basert på Opel, for det er vel Opel som er nærmest gamle Wartburg i og med at de har fabrikk i Eisenach.
Men, som sagt, barnebarna til gamle Heinz Melkus, Peter og Sepp, selger jo også BMW, så kanskje?? Men det tryggeste veddemålet er nok noe fra VW-hyllene. Det eneste vi vet er at det det blir, blir plassert bak setene.
Hvor det er blitt av den opprinnelige RS 2000 designen som vi oppdaget i Frankfurt for to år siden, en nydelig coupé (med konvensjonelle dører) tegnet av Sebastian Wolfram, aner jeg ikke, men det skal jeg spørre om når jeg treffer dem.
Den bilen du ser bildene av her, er tegnet av Lutz Fügener som blant annet er professor i transport design og leder av noe som heter Studio FT. Med seg har han en skikkelig designer som heter Jens Timmich. Og sammen har de helt åpenbart klart å trekke linjene tilbake til den 35 år gamle originalen.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT