Nytt formspråk fra Hyundai

Det er selvfølgelig vanskelig å avgjøre etter bare en kjapp skisse, men det ser ut som om Hyundai prøver seg på nye designveier.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai har alltid vært blant de mest avant garde produsentene på Genève-utstillingen.

Fra deres studio i Rüsselsheim, rett rundt hjørnet for Opel, og med Mitsubishis designere rett nede i bakken, har det kommet den ene spennende konseptbilen etter den andre. Regelmessig nummerert, i fjor var det HED 6 – så er det bare å telle seg bakover.

SE: HED 6 ble til ix-onic i Genève 2009

Men ikke fremover, åpenbart, for det ser ikke ut til at årets skal hete HED (Hyundai Europe Design) 7. i-flow, heter den, og er såpass nær knyttet opp mot produksjonsmodellene at den benytter i-prefikset.

”Flytende skulptur” er navnet de har satt på formspråket, det er jo så populært å beskrive design med ubegripelige slagord for tiden.

SE: Neste Sonata får myke former

”Kinetic design” er et annet. Fluidic sculpture blir altså speilet i-Flow-navnet, og skissen antyder jo virkelige flytende, bølgende linjer – nesten på høyde med det mest ekstreme fra Mazda de siste årene.

I slike tilfeller er det viktig å huske på at masse myke linjer, ikke nødvendigvis betyr aerodynamisk. Ofte er slik styling anti-aerodynamisk.

Vi blir lovet en mengde tekniske innovasjoner her, fra solceller til nye lettvektsmaterialer utviklet i samarbeid med BASF, men detaljer må vente.

Hyundai forteller også at dere BlueDrive program utvides, og at nå er endelig Ix35 på plass i produksjonsform.

Powered by Labrador CMS