Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

Statusløft for kompakt-SUV - Del 3

Utrolig, men sant

Publisert Sist oppdatert

- Del 2

Solide krefter

I denne testen handler det ikke om undermotoriserte biler som sliter med pusten i statsavgiftenes tjeneste.

Minstemann er Ford Kuga med 136 hester – og sett i sammenheng med et moment på velvoksne 320 Newtonmeter er dette mer enn tilstrekkelig for en ekvipasje som veier 1600 kg.

Noen rakett er den imidlertid ikke, men den fleksible og fine motoren har et akseptabelt drag allerede fra 1000 o/min.

I den andre enden av skalaen ligger X1 med 163 hester på stallen – en avgiftstilpasset versjon av 2,0-literen som i de fleste andre markeder byr på 177 hester.

Våre måleresultater står i stil med kraftressursene; X1 er raskest fra null til både 80 og 100, og den har raskest mellomakselerasjon, også takket være automatgir.

Tiguan bekrefter sin plass midt mellom sine to rivaler, såvel ved akselerasjon fra stillestående som under mellomakselerasjon.

Caravan- og hestefolk kan merke seg at både Tiguan og X1 kan trekke to tonn tilhenger, mens Kuga er godkjent for 100 kg mer.

Forbruk og utslipp

Forbruket på de tre testbilene kan ikke sammenlignes direkte, ettersom to har automatgir og en har manuell kasse.

Tiguans dieselmotor ligger midt mellom Kuga og X1 i ytelse, men i kombinasjon med tiptronic-kasse ligger forbruket forholdsvis høyt.

Kuga, med sin manuelle girkasse, er heller ikke den mest beskjedne ved matfatet i dette selskapet. Den som imponerer mest er BMW X1, som har lavest forbruk til tross for at den både har desidert sterkest motor og automatgir.

Det er slett ikke verst at en firehjulstrekker med 163 hester på stallen kan vise til et CO2-utslipp på 164 gram/km.

Høyt nivå

Alle de tre testbilene kan vise til et solid nivå når det gjelder både utstyr og sikkerhet.

Kuga er i utgangspunktet den mest nøkterne, men når blant annet panoramatak, DVD-basert navigasjon, bi-xenonlys og komfortpakke kommer i tillegg, øker prisen med drøyt 72.000 kroner.

Tiguan kan skilte med automatgir, panoramasoltak, skinninteriør, adaptive bi-xenonlys, cruise control og multifunksjonsratt.

Dessuten er den satt opp med såkalt R-Line-pakke, som omfatter utvendig styling og 18-tommers felger.

På vår X1 beløper ekstrautstyret seg til nærmest utrolige 222.000 kroner. I tillegg til automatgir og skinninteriør, er det detaljer som ryggekamera, panoramasoltak, sportsseter foran, parkeringssensor foran og bak, navigasjon, adaptive xenonlys og dynamisk cruise control som trekker opp prisen.

Både Kuga og Tiguan oppnådde fem stjerner (av fem) i kollisjonstest hos EuroNCAP, med henholdsvis 33 poeng (Kuga) og 34 poeng (Tiguan) av 37 mulige.

BMW X1 er foreløpig ikke testet, men den er basert på 3-serien som fikk fem stjerner (35 poeng) i sin test. Det er ingen grunn til å tro at X1 kommer dårligere ut.

Det koster

På de tre konkurrentene spriker basisprisen med drøyt 50.000 kroner mellom den billigste (Ford Kuga) og dyreste (BMW X1).

Et høyt utstyrsnivå og pris er gjerne to sider av samme sak, for på våre tre testbiler har gapet økt til hele 207.000 kroner mellom dyreste og billigste.

Du kan med andre ord, satt på spissen, kjøpe både en Kuga og en Fiesta for prisen av en BMW X1.

Når prisen på X1 ligger på et slikt nivå, vil vi anta at mange potensielle kunder heller kaster blikket i retning av en nøkternt utstyrt X3.

LES VIDERE:
 
 
 
 
 
 
Powered by Labrador CMS