Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5

Høyt og lavt - Del 2

Utvalget av kompakte firehjulstrekkere blir større. Vi har lett høyt og lavt for å finne ut hva som egentlig er forskjellen.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

På veien

Det er mer enn opplagt at disse bilene først og fremst brukes på vanlige gode norske asfaltveier.

En og annen grusvei kan nok også dukke opp, og ikke minst på denne tiden av året, de som er rufsete av telehiv.

Vår Q5 var utstyrt med elektronisk demperregulering. Det gir deg mulighet til å styre demperkarakteristikken med hjelp av knapper på midtkonsollen.

Selv med denne satt i komfort er det ingen tvil om at det blir betydelig mer hopp og sprett, og vagging gjennom svingene i en Q5 enn det du opplever i A4.

I og med at du sitter høyere så oppleves også krengingen sterkere enn det faktisk viser seg at den er når du ser det hele fra utsiden.

Det skal imidlertid tillegges at dette er biler som kjører svært godt, men er man ute etter en miks av sport og komfort er det helt klart A4 allroad som står øverst på listen.

Støynivået inne i bilene er bra. Målingene våre viser svært liten forskjell, men ute på veien er det helt tydelig at både vind og dekkstøy er mer til stede i Q5 – ikke så rart i og med at den gikk på større hjul og naturlig nok har mer vindfang enn den lavere stasjonsvognen.

Det er særlig når hastigheten øker og veien blir ujevn eller svingete at du merker forskjellene mest.

De store hjulene, 235/55 R19 på Q5 og 245/45 R18 på A4 bidrar faktisk til å gjøre bilene dårligere å kjøre på veien – lave profiler og rette kanter gjør at de er utsatt på sporing, noe vi særlig merket oss under motorveikjøring med A4.

På banen

Vår testing på Vålerbanen bekrefter de opplevelsene vi har med bilene på veien.

Både i den doble unnamanøveren og under slalåmkjøringen merker du at Q5 er høyere og tyngre. Det krever mer ratting, og større innsats å komme seg rundt kjeglene.

Begge bilene oppfører seg imidlertid trygt, og den elektroniske stabilitetskontrollen slår inn og loser deg trygt tilbake i riktig retning om du skulle utfordre de fysiske lovene på den riktige siden av det som kan reddes.

Begge bilene imponerer i våre bremsemålinger. Kanskje særlig Q5, som vi målte fra 80 kilometer i timen til stillestående på under 23 meter, noe som er svært respektabelt. Det gir deg faktisk en betydelig sikkerhetsfordel i en nødsituasjon.

Testens A4 allroad er utstyrt med dynamisk styring, som gir deg mulighet til å styre gass og styrerespons etter hvor og hvordan du kjører.

Sporvidden sammenlignet med en ordinær A4 er økt med to centimeter, noe som kompenserer for nesten fire centimeter høyere bakkeklaring.

I terrenget

Firehjulstrekksystemet er Audis utprøvde med en torsendifferensial, som ved normal kjøring fordeler 40 prosent kraft til forhjulene og 60 prosent bak.

Skulle en av akslene miste grep, vil differensialen gi mer kraft til den akselen som har grep. Dette er suverent på vinterføre, der du på en måte sitter igjen med en følelse av å være utrolig flink til å kjøre bil med bakhjulstrekk.

Ute i terrenget klarer ikke denne differensialen å holde igjen like mye som en tradisjonell differensialsperre om forskjellen i festet mellom akslene blir for stor.

I og med at det ikke er noen sperre på akslene er det også mulig å bli hengende med to hjul i luften og spinne. Ingen av bilene har jo heller noen form for lavgear og først og fremst er gearet for å kjøre på veien.

Begge bilene har såkalt offroadinnstilling på ESP som gjør at du kan spinne litt uten at elektronikken slår inn.

Når du i tillegg har sjekket ut prislappen sier det seg selv at de fleste vil være forsiktige med å ta bilene ut i alt for tøft terreng.

De ekstra to centimeterne med markklaring som Q5 har i forhold til A4 gir den en liten fordel, den har dessuten mindre overheng noe som også gjør at du kan prøve deg på litt tøffere utfordringer.

Den har også såkalt ”Hill descent control” som gir deg hjelp til å kjøre nedover bratte bakker. Med andre ord – om du har en ekstra vanskelig vei du trenger å forsere ved jevne mellomrom bør du velge Q5 – eller kanskje rett og slett en helt annen bil.

Motor og gir

Begge testbilene er utstyrt med den etter hvert så kjente toliters commonrail dieselen som i disse yter 170 hestekrefter. Det oppleves som tilstrekkelig i begge bilene.

Q5 er utstyrt med dobbeltclutch S tronic, mens A4 har manuell gearkasse. Vi har stor sans for S tronic, men A4 med manuell gearkasse oppleves faktisk som litt sprekere og mer sportslig.

Har du behov for å trekke tilhenger, er det verdt å merke seg at Q5 med sine to tonn tilhengervekt har 300 kilo i fordel ovenfor A4.

Når det kommer til forbruk viser også Q5 at mer vekt og mer luftmotstand gir noe høyere forbruk, og dermed også CO2-utslipp.

Konkurrenter

Den reelle konkurransen er så langt større for Q5 enn for A4 allroad.

Både Mercedes, BMW og Volvo har konkurransedyktige biler. For A4 er det på sin plass å påpeke at en vanlig A4 quattro med samme motor og gearkasse starter drøyt 30.000 under i pris og at du kan kjøpe deg en Subaru Outback med den største utstyrspakka for startprisen på A4 allroad.

Den nærmeste reelle konkurrenten til A4 allroad er Saab 9.3X, men den finnes ikke med kombinasjonen firehjulstrekk og diesel så den detter i praksis ut.

Dermed blir det de noe større bilene som Subaruen og Volvo XC70.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon, testvurdering og poeng

Powered by Labrador CMS