-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Løven fra Kina
Det nye Peugeot-konseptet som debuterte i Shanghai, er en hybrid i ordets rette forstand. Den koselige Peugeot-løven pryder fronten, mens hovedlysene ser ut som de sitter på en rasende tiger.
Egentlig er dette litt morsomt – unnskyld digresjonen – men den kinesiske løven fines ikke, uansett hvor mange skulpturer og andre kunstverk vi har sett derfra som viser løven.De kinesiske løvene ser snille og klappbare ut og, sier kunsthistorikerne, de er opprinnelig modellert etter snille hunder som pekingesere og shihtzuer.Den franske løven som du finner som Peugeot-logo er heller ikke særlig løvete. Etter siste modifikasjon for et par år siden, ser den ut som den er i meget nær slekt med teddybjørnen.Bastard
Uansett – hybrid betyr bastard, og hvis ikke en krysning av en teddybjørnløve og en rasende tiger er en bastard, hva er da en bastard?Nå er heldigvis SXC en hybrid, også i bilforstand. Foran i bilen har Kina-kontoret dekantert konsernets Hybrid4-teknologi: forbrenningsmotor som driver forhjulene, pluss en el-motor som driver bakhjulene og som kan dra bilen avgårde uten hjelp av forbrenningsmotoren – over korte avstander, men som ellers trår til når det er behov for aks-hjelp, eller firehjulsdrift eller en viss stabiliserende effekt.Downsizing
Motoren bak er på 95 hk, så vi har 313 av dem til sammen når vi måtte ønske det. Forbruk på 0,58 (tilsvarer 143 g CO2/km) høres for en gangs skyld realistisk ut.Det er ikke lett å se noen sammenheng mellom Peugeots ferskeste Europeiske konseptbiler, SR1, BB1, eller EX1 og denne, men når vi kommer til HR1 fra Paris i fjor (Se den her) begynner vi å ane at vi er inne i en stim. Det er noe med de skulpturerte sideflatene, som er dratt ganske langt videre på SXC, og som antyder at noe er i ferd med å skje.Men mens HR1 er en urban kriger, er Kina-bilen en seriøs luksus-SUV som forresten også er med på å bekrefte tendensen i retning av bakhengslete bakdører (akkurat som bl.a. Kina-Volvoen). Store crossovere blir stadig mer populære i Kina, og når vi sier store der, så mener vi store. Her måler gulvflaten 487 x 104 cm, og den rager 161 cm over asfalten.Det er mulig Peugeot har ment at tak-railsene skal antyde en praktisk bil – den store bakluka er definitivt praktisk, men det er ikke akkurat slike detaljer som er viktige i Kina. Der er det å gjøre inntrykk som betyr noe. Men der har jo tak-detaljene også en funksjon, for om de ikke er praktiske, er de i hvert fall svært dekorative med sin overflate i børstet aluminium.Dersom du virkelig lurer: SXC betyr Shanghai Cross (som i Crossover) Concept!