-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Freskere Lincoln
Lincolns crossover MKT har solgt elendig. Nå forfriskes den, samtidig som flaggskipet MKS også får en vitamininnsprøytning. De nye står i Los Angeles.
Lincoln, Fords luksusmerke, har et problem som Cadillac hadde for noen år siden. De selger ikke særlig bra.
Nå kan vi ikke akkurat påstå at de har tatt enorme grep for å endre på dette – de har overhodet ikke vært i nærheten av noe som tilsvarte den spennende Concept C-minien som de presenterte for mer enn to år siden.
Men de har i hvert fall gitt MKT en fantastisk ny front – fossefall har vel aldri hatt en så klar parallell i bildesign som her. Jeg vet ikke helt hva jeg syns, men – greit – skal du hive deg frempå kan du jo gjøre det med hele brøstkassa.
Ingen kan være i tvil om hva dette arrogante trynet her, er.
På det tekniske har det ikke skjedd mye. Noen motorer er blitt litt sterkere og samtidig mer økonomiske – en god kombinasjon.
Og så er et av disse fabelaktige elektroniske fjæringssystemene gjort tilgjengelige. De som låter så fantastisk på papiret.
Her er det 46 monitorer som avgir 23.000 informasjoner per sekund Disse dataene bearbeides 500 ganger i sekunder, og deretter sørges det for optimal støtdempervirkning i løpet av 11 millisekunder.
Måpende leser vi ofte slike spesifikasjoner, og så – etter å ha kjørt slike datavidundere – ser vi på hverandre og sier ”og hva så?”
Jeg snakker ikke om Lincolns system, jeg snakker bare om fantastisk Citroën-fjæring for mer enn 50 år siden, og en rekke fantastiske opplevelser på stål, uten antydning av en eneste byte i miles omkrets.
Drive Control finnes også, som lar deg velge mellom tre kjøremodi, og MyLincoln Touch kommunikasjonssystemet finnes selvfølgelig.
På MKS, merkets flaggskip, har det heller ikke skjedd store ting. Front og hekk og panser og grill og lykter i alle ender er endret – det kan kanskje gi inntrykk av en litt ny bil.
Viktigere er det som ikke syns, som for eksempel at bremseanlegget nå er oppgradert til noe som høres ut som det kan fungere med vesentlig kraftigere skiver foran og bak.
Også denne har selvfølgelig CCD-systemet, Continously Controlled Damping, og den såkalte Drive Control.
Også i USA begynner det å bli store utvalg assist-systemer. På denne modellen finner vi for eksempel både sporholder og sporvarsler-systemer, med andre ord varsel dersom du drifter ut av kjørefeltet, og en smule ekstra moment på rattet for å bringe deg tilbake igjen.
Men etter at Cadillac, for mer enn ti år siden, for alvor oppdaget kursen på salgskurvene, har de klart å redesigne og totalfornye hele modell-linjen.
Så langt er ikke Lincoln kommet ennå, det er vel ikke sikkert småflikking, som på disse to modellene, er nok til å få merket virkelig på banen igjen.