-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Back in black - del 2
Sorte biler gir ikke fargerike bilder, men bak rattet koser vi oss uansett bilenes utvendige drakt. Med BMW 320d i helt ny stasjonsvognutgave var det naturlig å matche den mot rivalene
- Innledning
Volvo V60 har et meget oversiktlig førermiljø.
Selv om det i prinsippet er likt det vi har sett i alle Volvos modeller de seneste årene, har funksjonaliteten løftet seg et par hakk i V60, blant annet med større og færre knapper enn i tidligere modeller.
I motsetning til setene hos de tre rivalene, er skinnsetene i V60 i glatteste laget. De holder rett og slett ikke sjåføren godt nok på plass ved frisk kurvekjøring. Som en av testlagets deltagere sa:
- Det virker nærmest som om Volvo har gjort glatte seter til en spesialitet…
Plass til folk og last
Ikke la deg lure av pris og status til å tro at dette er rommelige familiebiler. Plassen i kupéen, spesielt i baksetet, er ikke bedre enn i Golf. Bagasjevolumet er imidlertid vesentlig bedre, og på dette området er Audi A4 og BMW 320 de beste med 490 liter. Volumet i Volvo V60 er 60 liter mindre.
Noe overraskende har Mercedes den smaleste kupéen. Målt mellom fordørene skiller det hele 6 cm mellom C200 og V60. Derimot er det ikke så overraskende at det er BMW 320, med ny og lengre akselavstand, som kan vise til den beste benplassen i baksetet.
V60 og C200 har høyest nyttelast, mens 320 har lavest. Det dreier seg om en forskjell på 100 kg mellom beste og dårligste bil på dette området. Med til dette bildet hører også at V60 og C200 kan trekke 200 kg tyngre tilhenger enn 320 (henholdsvis 1800 og 1600 kg).
En praktisk detalj finner vi på 320: Skal du bare legge inn en mindre gjenstand i bagasjerommet, holder det å åpne vinduet i bakluka.
V60 er den eneste av testbilene hvor ryggen på passasjersetet foran kan felles fremover, slik at maksimal lastelengde blir hele 267 cm.
Komfort og dynamikk
Når det gjelder kjøreegenskaper beholder BMW kongetittelen, med imponerende balanse i chassiset og fin styrepresisjon. Til tross for at vår 320 står på en hjuldimensjon som i utgangspunktet betyr at kjøredynamikken er klart favorisert fremfor komforten, klarer BMW å kombinere veigrep og kjørefølelse med en porsjon komfort som er meget imponerende.
En bryter til høyre for førersetet lar deg raskt og enkelt velge mellom fire kjøremodi – EcoPro, Comfort, Sport og Sport+. Forskjellen mellom ytterpunktene er godt merkbar på styring, gassrespons og fjæring – det blir nesten som å kjøre to forskjellige biler.
Motoren vi kjører her, 320d med 163 hk (nedtunet fra 184 hk), er den foreløpig minste og rimeligste på programmet. De som vil ha mer muskler, må velge mellom 330d eller 328i.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 3
- Del 4
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Audi A4 Avant 2.0 TDI
- Testvurdering og poeng BMW 318d Touring
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C200 T CDI
- Testvurdering og poeng Volvo V60 D4 AWD