Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport
Wiesmann MF4-CS Clubsport

Wiesmann inn i Porsche-land

Mer enn 25 år kan Wiesmann feire, mer levende enn noensinne – så vi i Genève.

Publisert Sist oppdatert

Også Wiesmann var blant dem som var rapportert undergått i Tyskland i vinter. Men først viste det seg at det gjaldt i hvert fall ikke Gumpert. Og deretter så vi tydelig bevis på at Wiesmann eksisterte, mer potent enn noen gang før.

Så får vi bare håpe det finnes en god utgang for Melkus. Og Artega ser ut som den allerede har gjenoppstått – i form av Spyker Venator.

Den første bilen deres kom vel ikke før i 1993, og den var åpen. Men det tok ikke lang tid før de to brødrene som står bak moroa fikk lagt tak på den, og dagens bil ser egentlig ut akkurat som den gjorde da.

Også den gang så den gammel ut – en slags Morgan som hadde ramlet oppi den gale trylledrikken og kom ut som kvasi-strømlinjet i Austin Healey / Jaguar XK 120-skolen.

Det eneste som har skjedd er at bilen er blitt stadig kraftigere, og slik ser den også ut. Den ser bredere, mer muskuløs ut, og det ser ut som den sitter stadig lavere med stadig bredere fotstilling.

En sumobryter på hjul.

I Genève introduserte de sin siste versjon på akkurat den samme oppskriften. Men villere enn noen gang. MF4-CS Clubsport er hele navnet, og det er det siste ordet som antyder hva dette dreier seg om.

M-utgave av BMWs V-åtter (Wiesmann har alltid hatt adgang rett inn i BMWs motorhage, der de har kunnet plukke med seg det de ville) er plassert langt bak under det lange panseret, dypt nede i alu-monocoquen.

7-trinns dobbel-clutch kasse og drift tilbake til en diff med skikkelig bremsepotensiale.

420 hester på 1320 kg høres ut som alvor. Det blir oversatt til 4,4 til hundre og rett under 300 km/t – på tross av at den er ikke så veldig langt unna en murstein i luftmotstandsavdelingen.

Men heldigvis har den i hvert fall fått en skikkelig spoiler bak, som hjelper til at den ganske fyldige rumpa holdes nær bakken.

Bli med Wiesmann en tur rundt Nordsløyfa

Og det er bakfra det virkelig ser ut som seriøse forretninger. For med de høye skuldrene og brede bakhjulene og den dominerende spoileren, ser det plutselig ut som om selve cockpiten er dumpet langt nede i dypet av en superdynamisk innretning. Her går det unna lenge før motoren er startet.

Med en Clubsport er det selvfølgelig rundetider som gjelder, og da er ikke AC eller GPS eller veldig mye lyddemping av den største interesse.

Av utstyr finner du en obligatorisk brannslukker og veltebøyler – og det er det. Blant hjelpemidler, som lett kan kobles bort, har vi blant annet ABS og stabilitetskontroll.

Bilen er priset til 193.000 euro, men det er bare 25 av dere som behøver å telle opp sparepengene. Flere skal det nemlig ikke bygges.

Powered by Labrador CMS