Mercedes-Aston eller Martin-Bez?

Aston Martin forteller oss, i en ganske fargeløs melding, at Mercedes skal kjøpe seg inn hos dem med inntil 5 prosent. Teknisk samarbeid er målet. Det er nok litt mer som ligger bakom.

Publisert Sist oppdatert

Et såkalt Letter of Intent, intensjonsavtale er i dag underskrevet, fortelles det fra Aston Martin. Mellom dem og Mercedes-AMG – muskelseksjonen av Daimler AG.

Man regner med at den endelige avtalen vil være klar innen utgangen av året. Den foreslåtte avtalen vil gi AM adgang til viktige MB-AMG-ressurser som blant annet vil sikre utviklingen av spesialbygde V8 motorer og bruk av visse elektrisk/elektroniske komponenter og arkitekturer.

Daimler skal kjøpe seg inn med inntil fem prosent (aksjer uten stemmerett) og det tekniske partnerskapet skal støtte oppunder AMs utvikling av nye modeller med cutting edge teknologi og nyutviklede, skreddersydde V8 motorer.

AMs sjef for produktutvikling Ian Minards sa at «vi har valgt AMG spesielt som grunnlag for utviklingen av vår kommende drivlinje. Men vi skal selvfølgelig være helt uavhengige og bevare den unike karakter og stil som har særpreget AM i 100 år».

Ola Källenius, sjef for Mercedes-AMG sa «Vi er stolte over å jobbe sammen med AM…. Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge»

Hvis vi så kan bevege oss litt bort fra de obligatoriske PR-frasene så la oss begynne med datoen. Det er i dag nøyaktig en måned etter at det ble kjent at Aston Martin, eller rettere sagt at majoritetseieren, hadde kommet til enighet med aksjonærene om en restruktureringsplan.

Investment Dar, en finansgruppe fra Kuwait, kom opp med en plan som ser ut til å skape ro, selv om mange måtte ta et skikkelig tap, i rekkene frem til de nye V8 modellene lanseres i 2017. AM har for lengst fortalt at de hadde avsatt 625 millioner pund i denne produktutviklingsplanen.

Men i flere år har eierne diskutert mulige løsninger mens selskapet selv har hatt problemer med å betale ned på gammel gjeld. (Aston er nemlig ute på en sti de kjenner godt: veien mot de Store Økonomiske Problemer. En litt forenklet gjennomgang av akkurat den delen av karrieren kan du finne her)

Et pusterom fikk de riktignok sist desember da en italiensk gruppe, Ivestindustrial, slo indiske Mahindra & Mahindra i en konkurranse om 37,5 prosent av aksjene.

Med Mercedes om bord, selv om posten er ubetydelig og innflytelsen tilsynelatende minimal, har AM oppnådd enda større kred på finansmarkedet.

Nå skal ingen være i tvil om at finans og børs er viktigere enn bilmarkedet, men dette aspektet er også interessant.

Det har lenge vært snakk om økende nærhet mellom disse to partene. Jeg tror vi nevnte ryktet om en ny Aston-bygget Mercedes über-Maybach dukket opp for dem år siden.

Ryktene forsterket seg da Aston Martin viste sin grimme Lagonda-SUV på Geneve-utstillingen året etter, i 2009. Det var så lite tvil om, at alle snakket høyt om det, at denne bilen kunne gjøre masse bruk av Mercedes-GL biter. Ingen motsa oss.

SÅ ble det forholdsvis kjent at omtrent samtidig som AM begynte å bygge Toyotaer i sitt bilde (Cygnet) hadde de tette samtaler med både BMW og Mercedes-Benz. BMW viste seg mindre interessert, mens det virket som om Stuttgart og Gaydon nærmet seg hverandre.

Det var fremdeles en Super-Maybach det dreide seg om i den engelske enden, men tyskerne skulle hjelpe med SUV’en, og bidra til å få en fornyet utgave av VH-arkitekturen som Aston Martin tok med seg da de var fanger hos Fords Premier Automotive Group.

For Ulrich Bez, Aston Martin-sjefen, er dette en triumf som betyr at den avgangen (han blir tross alt 70 i november) mange har spådd, kan skje med stil. Ex-Porsche, ex-BMW og ex-Daewoo trollmannen kan til og med peke på Mercedes-Benz navnet og påstå at «en «n» fra eller til – hva betyr vel det. Det står jo mitt navn på denne bilen.

Synd han ikke også heter Martin.

Powered by Labrador CMS