ABT Audi Formel E

Nissan stilte et spørsmål det allerede finnes minst ett svar på.

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Formel E på IAA Frankfurt 2013

Abt og Audi til Formel E

Formel E øker stadig prestisjelisten sin. Det siste er at Audi legger sitt navn til serien, men det hele utført av Abt. Nå begynner vi å lengte etter første løpet.

Publisert Sist oppdatert

Audi Sport Abt er det syvende teamet som har sagt at de skal delta i det kommende mesterskapet for el-drevne ensetere.

Dette er skikkelig prestisje for serien, Audi er på topp i mange motorsport-arenaer og trimmingsfirmaet Abt har hjulpet dem ved mange anledninger. Ikke minst i DTM.

Nå er det egentlig ikke så mye Audi kan gjøre, bilene er allerede designet og de blir så like som overhodet mulig for de forskjellige teamene.

Vi fikk studere dem nøye på Frankfurt-utstillingen i september, der en ferdigbygget bil alternerte mellom Renault- og Michelin-standen.

Renault har faktisk navnet sitt på konstruksjonen, men heldigvis skremmer ikke det andre bilprodusenter fra å bli med som høyt profilerte deltakere.

Fabrikkførere
Det eneste Audi kan tilføre, og det har sportssjefen der, Wolfgang Ulrich, allerede sagt er «at vi planlegger å bidra med førere fra vår egen stall, dersom det viser seg påkrevd». Fabrikkførere fra toppteam kommer ikke akkurat til å minske interessen.

På Frankfurt var det forresten ganske mye elektrisk racing.

- Hva hvis vi begynte med elektrisk racing, spurte Nissan på en stor plakat for å få litt oppmerksomhet rundt sin elektriske Delta. 40 meter unna sto et håndfast eksemplar av noe av det som skal begynne å kjøre en lang serie løp med det første i september neste år.

Jeg gleder meg, blant annet fordi jeg har et visst håp om å kunne klare å være oppmerksom i de få minuttene ett slikt løp skal vare. (Det skal jo kjøres flere heat – hver fører skal ha to biler, så man slipper å vente på ladingen).

Action
Når det gjelder formatene på løpene ser det vel ut som vi snakker om en times tids-trening. Så to flyvende runder for å sette start-tid. Og så en times løp.

Hele arrangementet skal gjøres unna på en dag, men vi kan vel regne med litt dancing-in-the-streets både før og etter?

Nå har vi skrevet en del om denne nye racing-serien tidligere, og vi har forsøkt å beskrive bilene, men dette er første gang vi ser en i virkeligheten.

LES: Overstrømmende racing

LES OGSÅ: Berlin på plass for Formel E

Ekte vare
Og det kan jeg love – det ser veldig bra ut. Seriøs, high-nose enseters banebil, med alt du forventer av aerodynamiske pålegg, og med push-pull fjæring og med racingdekk som riktignok ikke skal være så veldig brede – 305 millimeter, men som allikevel er åpenbart racing.

Det hjelper selvfølgelig at 18-tommers felgene kommer fra OZ. Og så har den en kontorplass som ser ut som om den er skreddersydd for folk som har simultankapasitet nok til også å styre et månelandingsfartøy.

Like biler
Dette blir en uni-car. Dallara står for chassis, McLaren har ansvaret for motorene, Williams for batteriene, Renault deltar med elbil-kompetanse, Michelin stiller med spesialdekk (ikke slicks i denne avdelingen, nei) og TAG-Heuer og DHL har sørget for betydelige deler av infrastrukturen.

10 runder skal disse bilene kjøre, i byer så forskjellige som Beijing, Bangkok og Berlin, eller Los Angeles og London.

Men sannsynligvis kan løpene også kjøres hjemme i din egen stue, da jeg studerte Frankfurt-bilen nærmere, viste det seg at den også hadde et telemetri-opplegg som skulle gjøre at du kunne sitte og delta i et virtuelt løp hjemme fra din egen spillkonsoll.

Kanskje det går an å hekte skjerm-generasjonen på racing igjen?

Push-to-pass
Nå var det ikke overveldende med spesifikasjoner på standen. Batterikapasitet og tilsvarende er jeg fremdeles ganske blåst på. Men de snakker om 278 hester maks, men at de har en Push-to-pass funksjon (tilsvarende KERS) som gir deg 90 hester til i en kort periode.

Føreren skal gire selv, gjennom en klikk-klakk kasse (synd, bare, at motoren er lydløs, men det kan høres ut som det ligger en motorlåt-synt der, et eller annet sted. Vi kan jo håpe…)

Bilen måler 500 x 180 cm og skal veie 800 kg med fører. Det snakkes om nulltilhundre på tre sekunder. Toppfarten vil nok ende på rundt 225 km/t.

Nå er forresten FIAs Formel E-side på plass, og her kan du se FIAs egen tegnefilm om hvordan Formel E ble til.

Powered by Labrador CMS