Kina er det største markedet for Wallenius Wilhelmsen.

Massiv vekst for kinesisk bilproduksjon

I et intervju med Financial Times i helgen var Lasse Kristoffersen klar da han snakket om kinesiske bilfabrikkers «massive vekst».

Publisert Sist oppdatert

Han er sjef for Wallenius Wilhelmsen, en av verdens største operatører av bilfrakt til sjøs, og sier at en av årsakene til veksten er at kinesiske bilprodusenter fornyer seg selv:

- De har gått fra å være kostledende til å bli teknologi-ledende, sier han til avisen.

Wallenius Wilhelmsen har tradisjonelt tjent penger på å frakte biler til Kina. 

Lasse Kristoffersen, President & CEO i Wallenius Wilhelmsen ASA.

Men avisen skriver at nå forsøker rederiet å øke omsetningen ved å hjelpe nyere kinesiske produsenter med å etablere seg oversjøisk.

Kristoffersen sier samtidig at på tross av at for eksempel BYD bygger en flåte på åtte store bilskip, regner han ikke med at kundene også vil bli konkurrenter:

- Kinesiske kunder kontraherte skip fordi de var redde for at det skulle bli problemer med kapasiteten. Det frykter de ikke lenger.

- Vi vil nok merke konkurranse fra store kinesiske operatører som Cosco, men ikke fra bilprodusentene, sier Kristoffersen til FT.

Sammen med Bertel O. Steen bygger Wallenius Wilhelmsen et stort bilanlegg på bilhavna i Drammen som skal stå klart i 2027.

Powered by Labrador CMS