-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Fra kit-car til superbil
For noen år siden jobbet noen kompiser i en trekkfull låve i Litauen med å bygge et karosserisett du kunne bruke på din Audi R8. I dag driver de en regelrett superbil-produksjon.
Ideen var ikke dum. En R8 er egentlig en ganske dramatisk bil, og å komme med et tilbud om å få den til å se like dramatisk ut som den virkelig er, samlet litt interesse.
Ikke minst fordi prisen var overkommelige 35.000 Euro, og designen egentlig ganske smart.
Begrensningen lå selvfølgelig at det sto ikke noen bulkete R8 på hvert gatehjørne – ikke engang i Litauen. Målgruppen var ikke enorm.
Men interessen var stor nok til at vennegjengen tenkte en gang til og fant ut at i stedet for å binde seg til en ganske eksklusiv bilmodell som definitivt tilhørte en eksklusiv minoritet kunne man utvide konvolutten.
Sett sammen din egen bil
Resultatet er en bil de har døpt Rhino RR01 og som egentlig er en samling moduler.
Den første, og viktigste, vil skade kontoen din i området 55.000 Euro.
For det får du en sveiset aluminium monocoque med en underside som oppfører seg glimrende i en vindtunnel, med skikkelig diffuser bak. Veltebøyle med banestandard er integrert i glassfiber-karosseri, alle rutene er på plass og dørene er festet på toppen. Dessuten følger opphengningen i alle fire hjørnene med.
Deretter er det bare å gønne på. Finn gjerne dine egne felger og dekk, men de finnes også i modulpakkene. Klarer du å mekke ditt eget interiør, så gjør for all del det, men det finnes også i Rhino-utgave.
Bremsesystem og pedal-sett, € 9.000 hvis du ikke finner det andre steder. Elektronikk-pakke er nye 9.000 Euro, kjølesystem, 10.000 og full drivlinje er ytterligere 35.000 Euro.
Der snakker vi om at det er slutt på en tung V10 motor som R8 deler med Lamborghini. I stedet en grei 5-liters V8 Coyote-motor fra Ford. Med 480 hestekrefter burde den holde herfra til langt inn i neste århundre. Med 600 hk og over trenger den litt mer stell, men er definitivt ikke plagsomt primadonna.
Til drivlinjen hører også en 7-trinns Porsche PDK kasse med sperrediff og manual-skift.
Ta ned prisen med brukte deler
Men det MÅ ikke være disse komponentene. Med grunnutrustningen på plass står du fritt til å gjøre hva du vil – innenfor egne økonomiske grenser, og innenfor lokale veitrafikk-rammer, dersom du har tenkt å få skilter på den.
Men hvis du ikke har din egen garasje, eller egne fastnøkler, eller noensomhelst egen kompetanse eller byggelyst, kan de selvfølgelig levere deg en komplett bil.
Krysser du av for alt på konfiguratoren ender du opp på € 150.000 – det vil si samme sum som du kunne få kjøpt seks karosserisett for, etter den opprinnelige oppskriften.
Rhino-folket kan imidlertid gi deg ganske troverdige oppskrifter på hvordan du kan komme i land med greie, brukte deler for ca. 70.000 Euro.
I fall du lurer: 4310 x 2000 x 1135 mm, med 2540 mm. akselavstand og 70-100 mm. høyde over havet foran og 80 – 100 mm. bak. Har du bygget etter oppskrift vil den veie 1.250 kg med 60 % bak (høres morsomt ut).
Michelin Pilot Sport Cup 2 på 265/30 R19 foran og 305/30 R19 bak – de bredeste burde kunne ta seg av noen (men ikke for mange) av overstyringstendensene.
Tanken rommer 84 liter.
Og jeg liker designen. Jeg er litt svak for slike finter der det ser ut som det er et nytt lag som er lagt over det gamle – som det som begynner rett bak, og i samme vinkel som, bakre døråpning.
At det også er lagt et vindu over motoren slik at man får godt overblikk over hva det er Ford Performance byr på er også velkomment.
Kommet for å bli?
Vi kan jo alltids håpe.