Toyotas rallyflirt

Jeg er sikker på at både Volkswagen og Hyundai ønsker flere merker velkommen til Rally-VM. Ellers blir de neste år de eneste merker som offisielt er til stede i WRC.

Publisert Sist oppdatert

Ford har ikke lenger offisiell støtte fra fabrikken, men takket være sugerør inn i rike oljestater, drifter fortsatt Malcolm Wilson og hans firma M-Sport flere biler i WRC.

Neste år trekker Citroën seg som offisiell konstruktør, og da får vi håpe noen får mekket sammen budsjett nok til at vi fortsatt får se biler fra de siste 10 års overlegne team i rallytraséene.

Men så kommer altså Hyundai på banen med en rallyrigget i20. Det «koreanske» teamet har allerede ansatt en rekke spesialister med årelang erfaring for å utvikle sin nye bil, og nylig offentliggjorde de også at de har sikret seg mannen som ligger på andreplass i årets VM-sammendrag, Thierry Neuville, som førstefører.

Hyundai er neppe like godt forberedt nå de entrer sirkuset som nykommer Volkswagen var foran årets debut. At man sikrer seg tittelen for både fører og konstruktør i debutsesongen, hører til sjeldenhetene.

Men det var altså Toyota vi begynte å snakke om. De har en lang og stolt rallyhistorie, og mange har spekulert i og ventet på deres comeback i rallysporten.

I fjor høst viste de en Yaris i rallyinnpakning, riktig nok i den minst trimmede klassen R1A.

Men nå røper de at en hvassere bil er under utvikling. Den skal bygges etter såkalte R3-spesifikasjoner, hvilket betyr tohjulsdrift og begrensede muligheter for trimming.

Bilen skal baseres på GT-86, og får dermed bakhjulsdrift. Toyota sier foreløpig ikke noe om tekniske spesifikasjoner, men forteller at bilen skal selges til private team og at leveringen starter fra 2015.

Med utgangspunkt i racing-utgaven GT86 CS-R3 (bildet) lover de å bygge en bil som blir spektakulær i rallysporet. Når så du sist en ny bil med bakhjulsdrift i et rally?

Powered by Labrador CMS