Rally Monte Carlo Historique
De to beste norske i årets rally – Tore Johannessen og Petter Granerud. De sørget for at Norge fikk to biler blant de åtte beste.
Rally Monte Carlo Historique
Problemer for Porschen til Tore Johannessen foran de tøffe fjellprøven. Bilen gikk til tider bare på fem sylindre, og de måtte skifte tennplugger på vei opp til fjellprøvene.
Rally Monte Carlo Historique
Petter Granerud / Stein Røed
Rally Monte Carlo Historique
Lykkelig med andreplassen i Rally Monte Carlo Historique – fører og eier av bilen Petter Granerud med Stein Røed som kartleser.
Rally Monte Carlo Historique
Lykkelig med andreplassen i Rally Monte Carlo Historique – fører og eier av bilen Petter Granerud med Stein Røed som kartleser.
Rally Monte Carlo Historique
Petter Granerud / Stein Røed flagges av gårde av Prins Albert

Norsk andreplass i Monte Carlo

Monte Carlo (Bilnorge.no): Petter Granerud med Stein Røed som kartleser berget andreplassen i Rally Monte Historique etter en triller av en avslutning. Øvrige norske slet siste natten i Alpene.

Publisert Sist oppdatert

Petter Granerud har avsluttet sitt åttende Rally Monte Carlo for biler eldre enn 30 år. Den pensjonerte majoren fra forsvaret oppnådd sitt livs beste resultat med en andreplass i løpet.

Det var første gang han kjørte Porsche 911. Tidligere har han for det meste kjørt Volvo. Som i fjor kjørte han sammen med Stein Røed.

Men den siste natten i Alpene ble dramatisk.

Duoen startet på de to siste og lengste spesialprøvene på andreplass, 20 sekunder bak Jose Lareppe fra Belgia som kjørte en Opel Kadett.

Da de kl 01.30 endelig kunne kjøre over målrampen i Monte Carlo var belgieren fortsatt først, nå med et forsprang på 326 prikke (tilsvarende 32,6 sekunder).

- Tøft, sier en lykkelig Granerud, som tidligere hadde syvendeplass som beste resultat i dette verdens største rally for eldre biler. – De andre gangene jeg har deltatt i dette løpet har jeg alltid tenkt på premieutdelingen, at det må være mulig å gå nesten helt til topps i verdens mest kjente bilrally.

- I år lyktes vi og hadde et løp helt problemfritt rally. Strålende bil og en kartleser i særklasse. I kveld er det på med smokingen og opp på pallen i det store ballet som avslutter løpet. I morgen går Porsche på bilbil hjem til Norge.

- Vi er så kjempefornøyde, sier andrefører Røed idet arrangørene kommer med magnumflasker med champagne og de to nordmennene virkelig kan markere at de har berget andreplassen.

Motorproblemer
Før de to siste nattprøvene lå Tore Johannesen med kartleser Anita Sørsto som kartleser i en Porsche 911 på en strålende tredjeplass. Men de kjørte bare noen hundre meter fra startrampen i Monte Carlo før de måtte stopp og få hjelp av norske mekanikere. Tennpluggene på bilen måtte skiftes, for motoren gikk ikke som den skulle.

Det gjorde den ikke på de lange fjellprøvene heller, og dermed greide de ikke å holde tempoet. I mål ble de derfor nummer 8. De er andre gang Johannessen blir nummer åtte i løpet.

De to var tydelig skuffet over at de «mistet tredjeplassen».

- Vi har hatt litt problemer med bilen hele veien, sier Johannessen, som til daglig driver kjøreskole i Norge. Han skryter mye av sin kartleser som nå har fullført to Rally Monte Carlo. I år var hun eneste kvinne blant de norske deltagerne.

Bjørn Åserud / Lasse Dønnestad Hansen i en Porsche 911 endte til slutt som nummer 17. De startet på de siste fjellprøvene som nummer 12. Tom Hotvedt / Leif Arne Nesset i en Porsche ble nummer 25.

Norsk mixed-sier
Tore Johannessen og Anita Sørsto ble beste mixed laget i årets Rally Monte Carlo Historique. De vant også sin klasse i løpet.

De ble nummer åtte totalt i løpet, men var det klart beste mixed laget i løpet. De kjørte en Porsche 911 og dette var Anita Sørstos andre Rally Monte Carlo.

- Hun er virkelig blitt dreven, sier samboer Tore Johannessen som til daglig driver kjøreskole. Hun er mye av årsaken at vi lå lenge i teteten, men ente på åttende plass.

På spørsmål om når Anita Sørsto skal kjøre sammen med en kvinnelig fører, er hennes svar meget kort og greit.

- Aldri.

SAMLESIDE: Alt fra Rally Monte Carlo Historique

Powered by Labrador CMS