-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Laserkrigen
- Vi har verdens første serieproduserte bil med laserlys, hevder BMW. Det samme påstår Audi. Og begge har på en måte rett.
At laserlys er fremtiden har du lest om her på BilNorge.no tidligere i forbindelse med den revolusjonerende BMW i8.
Vi har også fortalt at Audi anvender denne teknologien på Le Mans-bilen R18 e-tron quattro. Sistnevnte er definitivt ingen produksjonsmodell, men nå lanserer Audi en modell som skal masseproduseres – om enn i et begrenset opplag.
R8 LMX heter modellen som Audi altså påstår er verdens første med laser fjernlys som standard (hos BMW er det ekstrautstyr). Den er bestillingsklar nå, og leveransene starter i løpet av sommeren.
Hi-tec
Bilen er en oppgradert utgave av R8 V10, og Audi hevder at deres ingeniører har samarbeidet tett med racing-avdelingen når det gjelder utviklingen av lysteknologi. Hva de ikke nevner med et ord, er hvilken underleverandør de har samarbeidet med, dette er neppe noe Audi har gjort alene.
Hver lykt har en modul sammensatt av fire kraftige laserdioder som dobler rekkevidden sammenlignet med LED-lys.
Med en diameter på 300 mikrometer genererer dioden en laserstråle med en bølgelengde på 450 nanometer. En fosfor-konverter gjør lyset hvitt med en fargetemperatur på 5500 grader Kelvin – tilsvarende dagslys.
Laserspottene, som fungerer i hastigheter over 60 km/t, kompletterer LED-lysene i R8 LMX. Et intelligent, kamerabasert sensorsystem oppdager andre trafikanter, mennesker eller kjøretøy, og justerer strålene så disse ikke blir blendet.
Samleobjekt
Men det er ikke bare lysene som er perfeksjonert på R8 LMX. Spesialutgaven, som kun skal bygges i 99 eksemplarer, henter ut 570 hestekrefter og 540 Newtonmeter av den 5,2-liters V10-motoren. Standardutgaven har 525 hk og 530 Nm.
Potensiell toppfart er 320 km/t, og null til hundre går unna på kjappe 3,4 sekunder.
En kompakt 7-trinns DSG girkasse (S tronic på Audi-språket) overfører kreftene til quattro-systemet. 19-tommers felger med dekk i dimensjon 235/35 R19 foran og 305/30 R19 bak, kombinert med karbon-keramiske bremser, sørger for veigrep og stoppegenskaper.
Papegøye-blå
Ara Blue heter den spesielle lakkfargen som benyttes eksklusivt på denne modellen.
En stor hekkspoiler sørger for maksimalt marktrykk i høye hastigheter, og sammen med frontleppen, sideskjørtene, motordekslet, speilhusene, sideplaten, lufteventilene og diffuseren er de utført i karbonfiber-forsterket polymer (CFRP) med matt finnish.
Interiøret er utført i sort med blå dekor. Sportssetene er kledd med nappaskinn med Sepang-blått diamantmønster, og hodestøttene er Ara-blå.
R8 LMX skal komme på veien i løpet av sommeren, og prisen i Tyskland er 210.000 euro. Det blir nok i området 2,5 millioner norske kroner om du skulle være så heldig å få lagt hendene på et av de 99 eksemplarene.