-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Forvirring om dekktrykk
Mange bileiere er i villrede om hvem som omfattes av de nye reglene om elektronisk måling av dekktrykket, som trer i kraft i høst. Her er en avklaring.
1. november trer de nye reglene i kraft. Etter den datoen må alle nye personbiler ha såkalte "smarte dekk", som måler lufttrykket elektronisk.
Dekkbransjen mottar nå mange henvendelser fra bileiere om hva de nye reglene om smarte dekk betyr for dem.
- Vi får mange spørsmål om dette, så det hersker åpenbart en viss forvirring, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor.
- Påbudet fra 1. november gjelder bare HELT NYE biler, som fra da av må ha overvåkingssystemet Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) på plass, sier hun.
Ikke tilbakevirkende
For biler som er registrert før 1. november 2014 blir det ikke krav til at dekktrykksensorene skal fungere.
Les også: Tips for bedre bilferie
TPMS er sensorer som måler lufttrykket i dekkene elektronisk. Hvis noe er galt, får føreren beskjed fra kontrollpanelet på dashbordet. Kravene om at biler skal utstyres med dette systemet følger av EU-regler som også Norge er pålagt å innføre.
Mer komplisert hjulskift
Også leverandører av sensorene som nå tas i bruk har inntrykk av at det råder stor usikkerhet blant bilistene.
- Antall henvendelser om dette kommer nok bare til å øke fram mot årsskiftet, sier Bjørn Neuberth, produktsjef i Panvulk, som leverer TPMS til dekkjeder og bilverksteder i hele Norge.
Neuberth regner med at elektronisk trykkmåling vil forsterke tendensen til at bileiere benytter seg av dekkhotell og profesjonelle tilbydere av hjulbytte.
- På noen biler vil det være behov for kalibrering hver gang man skifter hjul, og da behøves det kostbart utstyr, sier han.
- Dersom man endrer hjulenes innbyrdes plassering, kan sensorene gi feilmelding. Færre enn hittil vil nok velge å gjøre jobben selv, mener produktsjefen.
Han mener TPMS vil gi positive effekter både når det gjelder sikkerhet og drivstofforbruk.
To systemer
- Feil lufttrykk svekker bilens kjøreegenskaper. Dekkslitasjen øker, og bilen bruker mer drivstoff. Dette må med i regnestykket når det påpekes at reglene gjør bildekk dyrere, sier Neuberth.
Mange norske bilister har allerede et system for trykkmåling montert.
- En del bilmerker har hatt dette en stund, men da som regel i form av en sammenkobling med ABS-systemet. Dette gir utslag når registrert rullemotstand øker over tid, sier Katrine Køste i Vianor.
For å kunne virke forutsetter slike systemer at bilen er i bevegelse.
- Den nye TPMS-teknologien er et direkte system, der sensoren er koblet til ventilen og sender et trådløst signal som gir umiddelbar varsling straks tenningen slås på, sier Bjørn Neuberth.