På listen over de bestselgende bilmodellene ligger den første Kina-bilen på 20. plass. Ford har to modeller på pallen. Golf er ikke verdens mest solgte modell. Her er VM-resultatene.
Det tar litt lenger tid å telle opp hele verden, så foreløpig må vi nøye oss med det komplette 2013-resultatet. Men det skal nok ikke ta SÅ lang tid før vi kan by på første halvår i år, også.
Vi kan slå fast at det er satt ny, absolutt verdensrekord. Corolla har slått den gamle som bare var så vidt over en million. Nå er det mesteren som har slått sin gamle rekord, i 2012 solgte Corolla 1,076 millioner, i fjor var modellen temmelig nøyaktig 10 prosent bedre.
Og det i et marked som økte med 5 prosent til en all time high på 84 millioner enheter.
Selv om vi har stanset dagens liste der vi kommer under 250.000 enheter i årlig salg – altså tilsvarende omtrent det dobbelte av det norske markedet – omfatter allikevel ikke denne mer enn litt over 27 millioner biler, altså omtrent en tredel av totalen.
Annonse
Den som finleser denne listen vil for eksempel se at Wuling er nesten den eneste kina-bilen her. Til gjengjeld er merket representert med 3 modeller. De fleste av oss visste ikke at det fantes et kinesisk merke som het Wuling før i dag.
Og hva i all verden er en VW Sagitar? En Kina-utgave av Jetta som det åpenbart er gjort så mye smart med at det er den Folkevognen som økte mest i fjor.
Legg også merke til at Honda har verdens mest populære SUV med sin CR-V, at Fiesta banker Polo blant småbilene og at det er to skikkelige trucks med her, F-Serie og Silverado, og begge øker med to-sifret prosent-tall.
Vi er snart på plass med en liste over fjorårets største merker, og fjorårets største markeder. Kos deg med verdenstoppen for modeller imens.