Hvorfor så lik forgjengeren?

Applausen sto ikke i taket da Volvo avduket kommende generasjon av SUV-en XC90 i Stockholm. Mange spurte derimot om hvorfor den likner så på forgjengeren?

Publisert Sist oppdatert

La oss håpe at det er Volvo som har rett og vi som tar feil. Men Volvos nye XC90 vil neppe vekke mer oppsikt enn VWs nye Passat når begge utpå nyåret tar fatt på jobben det er å tilfredsstille eierne.

Misforstå oss rett: Innvendig framstår XC90 som en super bil, komfortabel og moderne i sin nordiske designenkelhet. Setene oppleves førsteklasses, det er strålende beinplass og takhøyde i baksetet, og passasjerer som ikke rager mer enn 170 cm over bakken har det etter forholdene ganske greit i tredje seterad.

LES: Mer om XC90

XC90 inneholder også det aller nyeste av sikkerhetspåfunn som reduserer skadeomfanget om ulykken likevel skulle inntreffe.

SE STORT BILDEGALLERI AV XC90

Kanskje verdens sikreste
– Dette er vår aller sikreste bil noensinne, og jeg er ganske trygg på at den er blant verdens aller sikreste bilder. Kanskje den sikreste, strålte Thomas Broberg. Broberg har vært sentral i utviklingen av sikkerheten i Volvos biler gjennom et par tiår.

Volvos nye XC90 vil bli, sammen med et par Mercedes-modeller, blant de mest autonome biler i masseproduksjon.

I bunnen ligger naturligvis City Safety, men XC90 leser trafikken, bremser og stopper automatisk om ikke føreren gjør det, den leser trafikkskilt, den leser kantlinjer og styrer bilen umerkelig inn i rett kjørefelt igjen, den leser trafikken bak, den leser trafikken på sidene og den leser også kryssende trafikk.

For Volvo betyr selvkjørende biler færre ulykker, og selv om utviklingen går skrittvis, tas det flere skritt i Volvos utviklingsavdeling mot tryggere veitrafikk enn hos mange av konkurrentene.

Moderne nok?
Like fullt kjøpes og kjøres biler fortsatt av mennesker, og i de fleste tilfellene bestemmes bilvalget mer av følelser enn fornuft.

Derfor er spørsmålet om XC90 oppleves som moderne nok i forhold til konkurrenter Volvo liker å sammenligne seg med langt fra irrelevant.

Og hvem definerer Volvo som konkurrenter til XC90? Jo, neste Audi Q7, BMW X5, Mercedes ML, VW Touareg og Jeep Grand Cherokee. Intet mindre. Hybride Lexus nevnes ikke.

Hvorfor ble ikke førstevisningen samme oppturen som presentasjonen av hver av de tre konseptene Concept Coupe (Frankfurt 2013), Concept XC Coupe (Detroit 2014) og Concept Estate (Genève 2014)?

Sannsynligvis fordi vi allerede hadde lagt lista for høyt.

TEKNISKE DATA XC90

USA-fiksert
XC90 ble egentlig utviklet for USA. Visningen av det første konseptet skjedde derfor på Detroitmessen i januar 2001.

Nye XC90 kan bli bilen Volvo trenger for å ta igjen det tapte i USA. Derfor ladbar hybrid allerede ved lanseringen, derfor 400 bensin/elektriske hk, derfor 40 km elektrisk rekkevidde og derfor bare 60 gram CO2-utslipp per kilometer som er langt under noen kjente utslippskrav i USA.

XC90 minner også mye om VWs nye Cross Blue. Med lengde på 4,95 meter, bredde på 2,01 meter og høyde på 1,77 meter er målene nærmest identiske. Også Cross Blue er en sjuseter og kommer som ladbar hybrid med svært lave utslippsverdier.

I Norge er målet å selge 1000 XC90 i året etter lanseringen i mars neste år. Det vil gjøre XC90 til den klart mest kjøpte store SUV-en i Norge, men antallet utgjør likevel bare snaut ti prosent av Volvos norske bilvolum i et normalår.

STORT BILDEGALLERI

Se og hør hva Hans Hedberg, entusiastisk testsjef i Teknikens Värld, mener om Volvos og Sveriges nye stolthet. Han er en av svært få som allerede har kjørt bilen:

Powered by Labrador CMS