-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny Mercedes-SUV
Når Mercedes nå lanserer andre generasjon GLK, har den fått nytt, mer logisk navn.
I tråd med Mercedes-Benz’ nye navnestruktur kalles den nyutviklede SUV-en GLC. De to første bokstavene, GL indikerer SUV-segmentet, og C-en avslører bilens størrelse.
Viktigste konkurrenter er Audi Q5 og BMW X3 som begge begynner å trekke på årene (selv om X3 nylig fikk en facelift).
- C-Klasse har satt en ny standard for premiumbiler i mellomklassen. Nå kommer SUV-versjonen av den prisvinnende bilen, og vi har stor tro på at GLC vil gjøre det samme, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz Personbil
Større og lettere
Den nye modellen har vokst seg større, men er samtidig 80 kg lettere enn forgjengeren GLK takket være utstrakt bruk av materialer som magnesium og aluminium.
Bilens økte lengde og akselavstand gir bedre plass til både sjåfør og passasjer, samtidig som bagasjerommet (550 liter) tar unna 80 liter mer enn forrige generasjon.
Takket være de nedfellbare baksetene i 40:20:40 inndeling og en såkalt «cargo-funksjon» der vinkelen på bakseteryggen kan justeres, økes også bagasjerommet til hele 580 liter. Med baksetene nedslått vil GLC kunne frakte inntil 1600 liter.
- Det er et imponerende stykke ingeniørkunst som ligger bak GLC. I tillegg til vektreduksjon og økt plass har man samtidig redusert forbruk og utslipp med inntil 19 %. Økt effektivitet skåner miljøet og bidrar, spesielt i det norske avgiftssystemet, til hyggelige priser, avslutter Danielsen.
Kjøreegenskaper
Den nye GLC har Agility Control med variabel fjæring som standard. Som tilleggsutstyr tilbyr Mercedes adaptivt luftfjæringssystem under betegnelsen Air Body Control.
Dette åpner for muligheten til å kombinere komfort og sportslige kjøreegenskaper i én og samme modell.
Via Dynamic Select kjøredynamikkprogram tilpasses bilen førerens individuelle preferanser med fem ulike kjøreprogram.
GLC kan i tillegg utstyres med en egen «Off-Road Engineering» pakke for ytterligere fokus på terrengegenskaper, med egne innstillinger for krevende underlag.
Utvidet standardutstyr
I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av Mercedes’ modeller vil GLC komme med blant annet Crosswind Assist sidevindassistent, tretthetsassistent og kollisjonsradarvarsling med nødbrems.
I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.
Nytt tilleggsutstyr
Av nytt tilleggsutstyr leveres bl.a. head-up display med høyoppløst fargedisplay, Air-Balance pakke, et high-end lydanlegg fra tyske Burmester, Distronic Plus adaptiv cruise-control med både veikryss-assistent og styre-assistent samt Comand Online navigasjonssystem med integrert WLAN trådløst nettverk
Nye GLC leveres også i design- og utstyrslinjene Exclusive- og AMG-line for å understreke bilens eksklusive og sportslige karakter.
Tilgjengelige versjoner
Ved salgsstart vil GLC leveres med tre motoralternativer – dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle modellene leveres med 4Matic firehjulsdrift og nye 9G-Tronic 9-trinns automatgir som standard.
GLC kommer i salg om kort tid og forventes til Norge i september. Prisene er foreløpig ikke fastlagt.
GLK | GLC | ∆ | |
Avstand foraksel til fører | 1527 | 1567 | +40 |
Avstand fører til bakseterygg | 808 | 846 | +38 |
Effektiv benplass i baksetet | 891 | 948 | +57 |
Alburom foran | 1442 | 1449 | +57 |
Alburom bak | 1440 | 1474 | +34 |
Skulderrom foran | 1401 | 1455 | +54 |
Skulderrom bak | 1408 | 1436 | +28 |
Modell | GLC 220 d 4M | GLC 250 d 4M | GLC 250 4M |
Motorvolum (cc) | 2.143 | 2.143 | 1.991 |
Dreiemoment (Nm ved o/min) | 400 (1.400 - 2.800) | 500 (1.600-1.800) | 350 (1.200-4.000) |
Hk | 170 | 204 | 211 |
Toppfart | 210 km/h | 223 km/h | 223 km/h |
0-100 | 8,3 sek | 7,6 sek | 7,3 sek |
Forbruk blandet kjøring | 5-5,5 l/100 km | 5-5,5 l/100 km | 6,5-7,1 l/100 km |
CO2 utslipp blandet kjøring | 129-143 g/km | 129-143 g/km | 152-166 g/km |