-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dyre og deilige - del 2
Mercedes nye GLC 220d koster fort 845.000 kroner. Like fullt er rattet iskaldt i høstkulda og rett avstand til pedalene må stilles inn manuelt. Les hvordan duellen med Lexus NX 300h endte.
- Innledning
DETALJENE
Lexus har noen elegante trekk hvor Mercedes ikke når opp.
Cockpitfølelsen bak rattet, de lekre sømmene i skinnstolene, det lille, løse sminkespeilet, den gode sidestøtten i forstolene, varmen i rattet og ikke minst hvor lydløst vinduene beveger seg ned og opp.
Når Lexus legger så mye i detaljene lurer jeg på hvorfor ryggekameraet har så elendig kvalitet, hvorfor headupdisplayets innhold og grafikk ligger langt bak Mercedes og hvorfor bakseteryggen ikke er splittet 40/20/40 og bare 40/60? Ikke engang skiposen lar Lexus laget hull til.
Luftfjæringen med fire kjøreoppsett gjør Mercedes til komfortvinneren. I Sport+-modus er den også vel så sportslig som Lexus F-sport.
Om Mercedes ikke er like elegant i godt synlige, men kanskje ikke så viktige detaljer, slår den til gjengjeld voldsomt tilbake med elektrisk styrt tilhengerfeste (et must i Holmenkollåsen!) og skjermbasert ryggeoversikt styrt av fire kameraer.
Ingen gjør dette bedre enn Mercedes. Flere rom til å legge fra seg småting, eksempelvis det store rommet mellom forsetene, gjør GLC til den mest praktiske av de to.
Jeg synes Lexus er tøffest i trynet, men Mercedes har de beste lysene (adaptive) for kjøring i regnfullt høstmørket.
Bagasjerommet skuffer med dårlig høyde i begge bilene. Både Lexus og Mercedes er forholdsvis store biler, men begge laster mindre volum enn eksempelvis Skoda Octavia stasjonsvogn.
På Mercedes er det riktignok et stort rom under gulvet, men det er til gjengjeld vanskelig å utnytte.
Testbilene er begge typiske byjeeper hvor firehjulsdriften først og fremst er til hjelp når brøytebilen svikter. Selv med 19 tommer AMG-felger har Mercedesen det best på asfalten selv om jeg er ganske sikker på at tysk, mekanisk firehjulsdrift tar seg bedre fram enn japansk eldrift på bakhjulene når det virkelig gjelder.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng