-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Rapid som coupé
Skoda har gjort det igjen. Latt lærlinger og studenter fantasere seg frem til en ny modell.
Funstar hadde vi i fjor. Da hadde Skoda sluppet satt sine egne ungdommer – de som jobber på fabrikken for å få en utdannelse – i gang med et gjør-hva-du-vil prosjekt.
Resultatet ble en veldig gøyal pickup. I god Skoda-tradisjon forresten – deres gule Fun-pickup fra slutten av 80-tallet – eller noe tilsvarende - er det mange som savner.
Vi behøver ikke grave langt ned i arkivene for å finne coupé-tradisjoner hos Skoda heller. Alle de hekkmotoriserte bilene hadde, til dels ganske hårete, coupé-versjoner, og før krigen var det kompakte, strømlinjede coupéer derfra som gikk uttapå Fiats Mille Miglia småtasser.
Rapid-basert
Så nå har den glade ungdomsgruppen kommet opp med Atero. Hvorfor den heter det aner jeg ikke, men de har i hvert fall tatt en Rapid Spaceback og virkelig speisa den.
Bakdørene har gått på dynga, B- og C-stolpene er hva vi trygt kan kalle skikkelig modifisert – slik at fordørene er gjort lenger. (Trenger ungdom SÅ god plass for å åle seg inn i et trangt baksete?). Og så har vi altså fått en mye mykere taklinje bakover.
Men så har det åpenbart tatt av. Masse spoiler-greier og diffuser og ventilasjonsåpninger og iøynefallende rødstriper – særlig i fronten. Og så har vi LED-belysning under bilen og et ganske forseggjort lykte-opplegg også.
Skinnet bedrar
Akkurat i disse detaljene lover den kanskje mer enn den kan holde – eller er det en reaksjonær holdning å antyde at flærr på utsiden også skal møtes av flærr under panseret? For der er det fremdeles bare 1,4 liter og 123 hester.
På den annen side: på innsiden møtes du av 14 høyttalere og 1800 Watt – også akkompagnert av LED belysning.
Jeg er sikker på de 26 ungdommene har hatt det vanvittig morsomt underveis – og da betyr det ikke så meget at ikke jeg har fått det nøyaktig slik som jeg ville gjort det.