Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack
Volkswagen Passat Alltrack

Det blir i familien - del 2

Selv om ulikhetene er mange, kan ikke en slanket A4 Avant fraskrive seg et snev av slektskap med VW Passat. Men hvem av dem skal jeg velge?

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Byggekvaliteten og materialvalget gjør Audi til interiørvinneren. Ikke det at Passat på noen måte oppleves billig, A4 er bare bedre.

Der VW tyr til berøringsskjerm (heldigvis kan mange av funksjonene på skjermen kontrolleres via knapper på rattet), satser Audi på funksjonsbetjening fra styringshjulet på midtkonsollen til den nye skjermen oppe på dashbordet.

Standardinstrumenteringen i A4 oppleves utrolig konservativ, på grensen til gammeldags med to runde klokker og en liten skjerm mellom. Lettlest og greit nok, men gårsdagens teknologi i møte med heldigital instrumentering i ulike visningsformater på en 12,3 tommer stor skjerm som Audi først brukte i sportsbilen TT.

Denne skjermen er nå også tilgjengelig i Passat, og var på plass i testbilen. Jeg ville ikke nølt med å plukke den som ekstrautstyr uansett om bilen heter A4 eller Passat.

Innvendig støy skiller lite og vi målte begge til under gjennomsnittet for klassen.

Mer praktisk
Passat framstår på de fleste måter som en mer praktisk bil enn A4. Bagasjerommet er dypere og laster mer i volum (505 mot 639 liter), og når bakseteryggene legges ned blir gulvet flatere i Passat enn i A4.

Begge testbilene hadde tilhengerkrok skjult bak støtfangeren. På denne kroken trekker Passat 2200 kilo mot bare 1800 kilo for A4.

Audien i testen grenset til gjerrig utstyrt, selv om prisen bikket 600.000 kroner. I et slikt prisbilde forventes navi og ikke bare forberedelse til navi, ryggekamera, varme i rattet, blindsonevarsling og helst elektrisk regulerbare seter samt følgecruisekontroll med køhjelp.

Alt dette hadde naturligvis Passat. Den hadde også effektiv hjelp til å rygge med tilhenger, fireveis videoovervåkning av områdene rundt bilen, elektrisk åpning og lukking av bakluka, automatisk døråpning, digert glasstak til å åpne, og fjernstyrt dieseltilleggsvarmer. Begge har nødbremsefunksjon.

Men til Audis forsvar: Her er ikke BMW eller Mercedes det spor bedre. Uten å ta for hardt i, lar premiummerkene seg lett oppgradere med en kvart million eller mer.

Det bringer oss inn på prisbildet i VW-familien. Hvis det tas utgangspunkt i den aktuelle motoren, firehjulsdriften og automatgiret så koster Skoda Superb (størst av de tre) fra 466.000 kroner, VW Passat (i midten) fra 474.400 kroner og Audi A4 (minst) fra 485.000 kroner. Egentlig små prisforskjeller. Forskjellen ligger altså i merkevaren, tilgangen på ekstrautstyr og prisen på det.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS