Årets dekk fra ADAC

Som vanlig dukker det opp aktuelle dekketester fra tyske ADAC. Veldig relevante for Norge er de ikke alltid, både dekkutvalg og kjøreforhold er annerledes her, men testene forteller klart at det fremdeles er stor forskjell på de runde, svarte.

Publisert Sist oppdatert

For sommersesongen 2017 har ADAC tatt for seg to dekkdimensjoner: De har hentet 16 dekk i 195/65 R 15 91 V – det de kaller Golf-klassen. Fem av dem får «God» som karakter, 10 av dem har et par åpenbare svakheter og ender på «Tilfredsstillende», mens en må nøye seg med «Tilstrekkelig».

Så har vi 15 sommer dekk for lette SUV-er, der for eksempel Tiguan havner. Dimensjon 215/65 R 16 H. Der blir ett dekk sendt hjem med ikke bestått-karakteren «Mangelhaft».

Her var det også bare to som endte på «God», 11 fikk «Tilfredsstillende» og ett dekk måtte nøye seg med «Tilstrekkelig».

ADAC merker seg også at seks av disse dekkene hadde M+S merkingen på dekksiden, men skriver at det var til en viss grad akseptabelt for to av dem som hadde de nødvendige traksjons- og bremse-egenskapene på snø.

De fem gode «Golf-dekkene» var:

  • Pirelli Cinturato P1 Verde
  • Bridgestone Turanza T001
  • Continental Conti PremiumContact 5
  • Goodyear EffecientGrip Performance
  • Esa-Tecar Spirit 5 HP

Alle var uten nevneverdige svakheter, selv om noen åpenbart hadde nevneverdige styrker, siden de ble nevnt.

Det store midtfeltet endte opp med «Tilfredsstillende» stort sett på grunn av svakheter ved våt-vei egenskapene. (Rekkefølgen er poeng-styrt)

  • Dunlop Sport BluResponse
  • Nokian Line
  • Vredestein Sportrac 5
  • Aeolus PrecisionAce 2 AH03
  • Kumho Ecowing ES01 KH 27
  • Michelin Energy Saver+
  • Sava Intensa HP
  • Semperit Comfort-Life 2
  • Hankook Ventus Prime 3 K125
  • Maxxis Premitra HP5

Det blir forresten spesielt bemerket at de nye dekkene fra Aeolus og Maxxis var på vei rett til topps, hvis ikke de dårlige slitasjeegenskapene hadde trykket dem ned i denne gruppen.

Og det var bare GT Radial Champiro FE1 som endte opp med «Tilstrekkelig» - nok en gang på grunn av manglende våt-egenskaper.

Se de komplette resultatene på denne siden hos ADAC

SUV-dekk
Når det gjelder SUV-dekkene forteller ADAC at det er enkelte merker man kanskje hadde ventet, som ikke er med. Det gjelder for eksempel Dunlop eller Continental.

De skriver at årsaken kan være at dekkene har et kraftigere off-road preg enn resten av gruppen, eller at merkene bare byr på eldre modeller.

De bemerker også at de aller fleste hadde standard laste-index på 98, men to av dem var forsterket og hadde index 102.

Av de 15 som var med på testene var det bare Goodyear EfficientGrip SUV og Cooper Zeon 4XS Sport som endte opp med «God». Ingen hadde merkbare svakheter.

Det store midt-på-treet feltet inneholdt 11 navn (også her i poengrekkefølge):

  • Firestone Destination HP
  • Nokian Line SUV
  • Pirelli Scorpion Verde
  • Semperit Comfort-Life 2 SUV
  • Uniroyal Rain Expert 3 SUV
  • Barum Bravuris 4x4
  • General Grabber GT
  • Apollo Apterra H/P
  • Hankook DynaPro HP2 (RA33)
  • BF Goodrich g-Grip SUV und
  • Bridgestone Dueler H/P Sport.

Hos Uniroyal pekes det på dårlige tørrvei-egenskaper – delvis det samme hos Barum – mens det hos Nokian er forbruket som hindrer en bedre rangering. Hos de andre er det stort sett våt-egenskapene.

Michelin Latitude Tour HP ender på “Tilstrekkelig” først og fremst på grunn av at den er svak både i brems og sving på vått. «Og da hjelper det lite» skriver ADAC, «at det er helt i topp når det gjelder holdbarhet».

Og det er det som de kaller «utpregede svakheter» på vått som sender Yokohama til stryk.

Og så minner de igjen på at man skal ikke stole for mye på M+S og Three-Peak-Mountain-Snowflake symbolet hos denne type dekk.

Se de komplette testresultatene hos ADAC

Powered by Labrador CMS