Mercedes gir gass

Mercedes innser at fremtiden er elektrisk. Nå fremskynder de planene som ble lansert for et halvt år siden.

Publisert

Da Mercedes presenterte sitt sub-brand EQ for elektriske biler i Paris, lovte de ti rene elbiler innen 2025.

Men endringene skjer raskt i bilindustrien, og nå, et halvt år etter utstillingen, forteller de at planene skal fremskyndes med tre år. Det nye målet er ti elbiler innen 2022.

– Vi vil være i front på snuoperasjonen innen bilindustrien, sa styreformann Manfred Bischoff på Daimlers generalforsamlingen i Berlin.

Han la til at gruppen må ta ytterligere fundamentale grep for fortsatt å oppnå fremtidig suksess når industrien skal omstille seg til el-drevne og autonome biler.

Bakgrunnen for de nye planene er nyvinninger innen batteriteknologi de siste årene, så vel som mer generøse insentiver for elbiler, spesielt i Kina.

I tillegg kommer det langt strengere utslippskrav fremover, spesielt i Europa.

Ifølge Bloomberg slet Mercedes i 2016 med å oppnå et flåteutslipp på 123 g/km CO2 i Europa grunnet en lineup som i stor grad består av store, drivstofftørste modeller. Innen 2021 må flåteutslippet ned i 100 gram for å unngå dyre bøter.

Mercedes har i dag kun én elbil basert på B-serien, men en ny SUV på størrelse med GLC skal bli den første virkelige volumselgeren med stjerne i grillen. Bilen skal bygges i Bremen med produksjonsstart i 2018.

De øvrige elbilene vil inkludere sedaner og flere SUV-er. Det vil også komme nyttekjøretøy, inkludert en elektrisk utgave av neste generasjon Sprinter og en distribusjonsbil.

Kjøretøyene skal bygges på "skateboard"-plattformer med batterier i gulvet og motor på én eller begge aksler.

Powered by Labrador CMS