img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Stamfar for ny Mercedes-familie
Med konseptbilen Generation EQ gir Mercedes oss et innblikk i fremtidens elbiler.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Mercedes’ første elbil er basert på en B-Klasse, men slik blir det ikke i fremtiden. Nå utvikles en helt ny skalerbar plattform spesielt for elbiler i alle størrelser. Det gir helt nye muligheter for designere så vel som ingeniører.

Les også: Audi med elektrisk timeplan

En intelligent materialmiks av stål, aluminium og karbonfiber skal holde vekten nede uten at det går på bekostning av sikkerheten.

I Paris viser Mercedes den SUV-inspirerte konseptbilen Generation EQ – en forsmak på en serie biler under det nye merkenavnet EQ.

Fire pilarer
- Fremtidens mobilitet hos Mercedes-Benz består av fire pilarer: Sammenkoblet, autonomt, delt og elektrisk. «Generation EQ» representerer en intelligent kombinasjon av alle disse elementene, sier Dr. Dieter Zetsche, styreformann i Daimler AG og leder for Mercedes-Benz Personbil.

- Den utslippsfrie bilen er fremtiden, og vår nye EQ merkevare går langt utover elektriske biler. EQ står for et omfattende elektrisk økosystem av tjenester, teknologier og innovasjoner.

Smart layout
Generation EQ har elektriske motorer på begge aksler for å oppnå firehjulsdrift, med batteripakken plassert i gulvet mellom akslene. Denne utformingen gir lavt tyngdepunkt og muligheter for et fleksibelt interiør.

Motorene har en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter over hele registeret. Generation EQ gjør null til hundre på fem sekunder og har en teoretisk rekkevidde på 500 kilometer med en 70 kWh batteripakke.

(saken fortsetter)

Rask lading
Bilen er klargjort for lading via hurtigladestasjoner, veggboks i hjemmet og induksjonslading etter den europeiske standarden Combined Charging System (CCS).

Ladestandarden tillater rask lading med langt større kapasitet enn i dag. Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 (mest vanlig) til 150 kW, men på lang sikt er kapasitet på inntil 300 kW planlagt.

Det vil i så fall muliggjøre at man «fyller på» energi nok til 100 kilometer kjøring i løpet av fem minutter.

Mercedes viser også mer konkret fremtid gjennom de nye Smart-modellene med elektriske drivlinjer

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: