Formel Student med ny partner - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Formel Student med ny partner
I Norge er det først og fremst NTNU-miljøet som har frontet Formel Student de siste årene. Nå har Bertel O. Steen gått inn som tung partner. Du finner dem helt forrest på den nyavdukede bilen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Dette er gøy. BilNorge har i alle år fulgt den akademiske racingen tett. Først med Shells Eco Maraton, der mange skoler har deltatt, og der våre sterkeste minner er fra et par av årene med Høyskolen i Østfold som en vital hub, med glimrende resultater.

NTNU blandet seg også inn i denne øvelsen med stor iver, men der oppdaget de snart Formel Student – som vi godt kan kalle racerbil på alvor.

Ikke for det – Eco Marathon byr også på store utfordringer, både tekniske og organisasjonsmessige. Men selve eksamen, et løp der det er om å gjøre å gjennomføre et antall runder så sakte som mulig, er ikke tidenes mest sprelske forestilling.

Formel Student er noe helt annet. I tillegg til en rekke obligatoriske øvelser skal du også kjøre fort. Og vi snakker ganske seriøst her.

Den første bilen NTNU-folket bygde, i 2012, het Borealis og brukte en Suzuki GSX-R 600 motor på 82 hk. Den veide 260 kg og kom ikke til 100 før i morgen (4 sekunder brukte den på den øvelsen). Bilen gjorde det bra, nr. 17 totalt og «beste nykommer».

Ny gnist
Årets bil heter Gnist, delvis basert på fjorårets Vilje, men nå med en elmotor i hvert nav og et meget avansert torque vectoring program. Men selv med all verdens elektronikk – det er vel ikke mulig å bedre denne bilens nulltilhundre tid på 2,2 sekunder?

190 hestekrefter totalt og 183,5 kg forteller om et spenstig forhold mellom ytelse og vekt. Blant de fem sjåførkandidatene de har er jeg sikker på de finner den med den rette kombinasjonen av lav vekt og høy kjøreferdighet.

Det er mye som er spennende med årets satsing, ikke minst at 60 mennesker fra alle årstrinn på skolen klarer å samhandle i harmoni over 13 forskjellige fagfelt – og allikevel (ser det i hvert fall ut som) også gjennomfører fulltidsstudiene sine.

Og det har jeg sett tydelig før i hvert fall, at de som er med på prosjekter som dette kommer ut fra ingeniørstudiene med en del kunnskaper og erfaringer skolen alene ikke hadde klart å gi dem.

Noe av det disse folkene har vært flinke til hele veien, og årets kull er ikke noe unntak, er å jobbe godt opp mot sponsorene, og de er flinke til å presentere seg selv utad.

Den ganske ferske videoen fra Trollstigen er bare ett eksempel. Du finner mange andre eksempler på www.revolve.no.

Og vi fikk klart eksempel på det da avdukingen av den flunkende nye bilen skjedde på skolen sist fredag.

Hovedsponsor med tyngde
Som vanlig sto samarbeidspartnerne i kø, også på bilen. Den i gruppen som har ansvar for grafisk design har litt av en jobb – for her står logoene tett.

Men de hadde åpenbart spart hedersplassen til sist, for over den brede frontspoileren finner vi nå den kjente signaturen til Bertel O. Steen, grunnleggeren av Norges eldste eksisterende bilimportør.

Men BOS er meget mer enn det. De var pionerer på å arbeide i bilbransjeorganisasjoner, de var en av de sterkeste støttespillerne for Opplysningsrådet for Biltrafikken (som det het den gang), de var sentrale i oppstarten av Teknisk Komite i BIL.

Med andre ord: de er vant til å jobbe i eksterne fora. De har vært ekstremt flinke med lærlinger i bedriften – de er altså ikke uvant med å jobbe med ungdom. Og de har vært flinke til å ta impulser utenfra. 

Selskapets strategidirektør, André Sjåset – som er den som har frontet dette nye innslaget så langt – snakker om å samarbeide med studentene på flere arenaer, sikkert er arbeid som kommer til å gå begge veier. Det kan nok ikke være tvil om at en gjeng som den i Trondheim også har ett og annet å lære bort.

Relasjoner
Og BOS kan hjelpe til med å knytte kontakter, ikke bare til bilfabrikker i Tyskland, Frankrike og Korea, men også til et veldig spennende industrimiljø.

Bertel O. Steen industri er en del av konsernet med meget spennende forbindelser som sikkert kan være til nytte for neste års Revolve-innsats.

For da skal man igjen bygge en helt ny bil, og møte utfordringen fra den tyske delen av Formel Student.

De har nemlig opprettet en egen klasse for selvkjørende racerbiler. NTNU-gruppen har allerede bestemt at dette er noe høstens nye Revolve-gruppe skal jobbe med. De har egentlig ikke noe valg, mye er allerede gjort.

Ett års innsats fra disse seksti ungdommene skal belønnes, eller straffes, til sommeren. Først er det et stort løp på Silverstone den 20.-23. juli. Deretter møtes man på Hockenheim den 8.-13. august.

Høye ambisjoner
Begge steder er det langt over 100 biler som deltar, og det er en rekke øvelser som skal kjøres og – som regel – en rekke akutt-problemer som må løses, mer eller mindre improvisert.

Og André Sjåset lover at dette skal bli et langsiktig engasjement. Foreløpig har de en tre års avtale, og til Bilnorge.no føyer han til «Vi er utrolig glade for å bli med på NTNU Revolve, og vi er imponert over det vi har sett av gjengen der oppe så langt. En kunnskap og «commitment» på det nivået finner man ikke maken til mange andre steder. Helt klart at dette er dyktige mennesker! Vi skal jobbe sammen for at dette blir et givende samarbeid for både dem og oss.»

Og for egen del: vi gleder oss som alltid til en sommer med Formel Student og kommer til å følge dem ganske tett i år også.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: