BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen
BMW iNext i støpeskjeen

BMW forbereder nytt flaggskip

Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-

Publisert Sist oppdatert

BMW iNext ble først vist frem som en visjonær studiemodell høsten 2018. Etter kort tid ble studiemodellen til en prototype, og siden i vinter har BMW vært i full gang med videre utvikling og testing.

Nå produseres den første serien med prototyper, som skal brukes til en rekke formål, før serieproduksjonen av den helelektriske BMW iNext begynner i 2021.

Godt bevoktet
Midt i München ligger BMWs utviklings- og innovasjonssenter. På et eget og strengt bevoktet område produseres alle BMWs prototyper. Lenge før de endelige modellene lanseres, starter forberedelsene til serieproduksjon.

Med et samlet areal på 100.000 m2 er anlegget arbeidsplassen til 850 mennesker, som jobber med utvikling av opptil seks biler samtidig.

Så mange som 100 prototyper av iNext skal produseres før serieproduksjonen starter. Mange av disse blir brukt til testing og tilrettelegging av selve produksjonen.

Systemer og maskiner skal nå programmeres og kalibreres til å bli så nøyaktig at de kan operere med detaljer helt ned til 100 mikrometer, noe som tilsvarer bredden av et hårstrå.

BMW Group har også etablert en egen avdeling som driver utelukkende med avansert 3D-printing av nye enheter.

Når serieproduksjonen av BMW iNEXT starter i Dingolfing i 2021, vil den dele produksjonslinje med både plug-in hybrider og biler med forbrenningsmotor. Det gir full fleksibilitet i produksjonskapasiteten.

Digitalisert produksjon
Digitalisering åpner for nye muligheter og forbedring av produksjonssystemene. Disse digitale verktøyene erstatter komplekse, kostbare konstruksjoner som tidligere har blitt brukt til å teste nye modeller.

Blant annet bruker BMW «virtuelle arbeidere» for å finne de mest effektive prosessene for montering.

Allerede før de første prototypene er laget kan man da sikre at arbeidsplassene på fabrikken er ergonomisk tilpasset og gir enkel tilgang til montering både på utsiden og innsiden av bilen.

Radarsensorer som støtter førerassistentsystemer og automatisert kjøring blir også testet og kalibrert, slik at de kan monteres på bilene uten vanskeligheter senere i serieproduksjonen.

Det neste flaggskipet
Studiemodellen BMW iNext hadde rause mål med en lengde på 5055 mm, en høyde på 1690 mm og den målte 2062 mm i bredden. Prototypen skiller seg ikke mye fra denne.

Med andre ord er målene litt større enn den helt nye generasjonen BMW X5. Det betyr både et romslig interiør og nok plass til en rekke nye tekniske installasjoner.

BMW iNext vil kunne by på autonome egenskaper på det vi kjenner som nivå 3 og får en rekkevidde på 600 km, kalkulert etter den nye WLTP-standarden. Det legges til rette for autonom kjøring på flere måter.

Unikt ratt
Rattet i bilen vil skille seg ut fra de tradisjonelle sirkulære rattene i form av en polygon-design – flatt på toppen og bunnen med runde sider.

Den utradisjonelle geometrien kan minne om ratt som man finner i flere racerbiler og fly. Formen på rattet vil gjøre det enkelt å gå fra autonom kjøring til vanlig aktiv kjøring, fordi man umiddelbart kan se styringsgraden på rattet under autonom kjøring.

I tillegg sørger formen på rattet for større bevegelighet og gjør det lettere å se instrumentpanelet bak rattet.

BMW iNext vil også få et helt nytt dashbord med en ny, stor og kurvet touch-skjerm. Infotainment-skjermen viser nødvendig informasjon til sjåføren på en ergonomisk og intuitiv måte og vil også kunne tilpasses og brukes fra passasjersiden.

Global produksjon
iNext er bare én av de kommende elektrifiserte modellene som lanseres fra BMW Group de neste årene. I 2023, to år tidligere enn opprinnelig planlagt, vil selskapet tilby 25 elektrifiserte modeller. Frem til 2025, forventes salget av BMW Groups elektrifiserte modeller å øke i gjennomsnitt 30 prosent hvert år.

Produksjonen av de helelektriske BMW-modellene vil fordele seg rundt om i verden. Fra fabrikken i Leipzig har mer enn 150.000 eksemplarer av BMW i3 rullet ut dørene siden 2013. Rundt 22.000 av disse kjører i dag på norske veier.

I høst starter produksjonen av den første helelektriske Minien på fabrikken i Oxford. I 2020 starter produksjonen av BMW iX3 i Shenyang (Kina), og i 2021 starter produksjonen av BMW i4 i München og det nye flaggskipet BMW iNext i Dingolfing.

Powered by Labrador CMS