![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Detroit 2019 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() BMW har hatt stor suksess med i3 på det norske markedet, i tillegg til at de har ladbare hybrider innen alle kategorier. BMW var ifølge OFV tredje største merke i Norge i 2017, med 13.119 registreringer. Over 70 prosent av bilene hadde stikkontakt. Om et par år har de også en batteridrevet SUV, og nå får vi en klar forsmak på hva vi har i vente. Som vi har fortalt tidligere har BMW registrert hele tallrekken fra i1 til i9 i tillegg til det som blir den elektriske SUV-rekken fra iX1 til iX9, så det er liten tvil om at de har seriøse planer for et stort elbil-program. BMW iX3 skal på markedet i 2020 og blir en direkte utfordrer til biler som Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes’ EQ-serie. BMW Concept iX3 deler mye av design og egenskaper med siste generasjon BMW X3 som kom på markedet i fjor. Noen særegne detaljer skiller konseptbilen fra den ordinære produksjonsmodell. El-detaljer Ladeluken er plassert bak venstre forhjul. Egne felger og detaljer på støtfangeren bak er andre elementer som preger konseptbilen. Den elektriske motoren i BMW Concept iX3 har en effekt på over 270 hk og batteripakken har en nettoeffekt på over 70 kWt. Det gir ifølge BMW konseptbilen en rekkevidde på over 400 kilometer etter den nye WLTP-kjøresyklusen. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, og dermed snakker vi ladetid på rundt 30 minutter. Les også: 20 elbiler (minst) innen 2020 Fleksibel plattform Med verdenspremieren til BMW Concept iX3 åpner BMW også et nytt kapittel for selskapets elektriske strategi. Fremover vil den fleksible arkitekturen tillate full fleksibilitet for å produsere biler med forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift. Den samme fleksibiliteten gjør at bilene også kan produseres med forbrenningsmotor, som plug-in hybrid eller med helelektrisk drivlinje. BMW Concept iX3 drar nytte av både denne fleksibiliteten og utviklingen som foregår for BMW iNext, en annen helelektrisk BMW-modell som lanseres i 2021. Globalt nettverk Det er også joint venture-selskapet BMW Brilliance Automotive i Kina som skal produsere den kommende BMW iX3. Kina forventes forøvrig å bli det største markedet for den kommende produksjonsmodellen. Det ligger også i kortene at bilen skal produseres for eksport fra Kina til resten av verden. Elektrifisert fremtid I første kvartal i 2018 alene, ble det levert ut 26.858 elektrifiserte BMW og MINI, og gruppen er dermed i rute for årets mål på 140.000 nye elektrifiserte biler på verdens veier. I 2025 vil BMW tilby hele 25 elektrifiserte modeller fordelt på alle sine merker, hvorav 12 vil være helelektriske. Konseptbilen BMW i Vision Dynamics som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst er bekreftet som den kommende BMW i4. MINI’s første elbil kommer på veien i 2019. BMW Norge har åpnet en egen nettside for dem som ønsker å stille seg i kø for å kjøpe en iX3, eller som rett og slett ønsker å holde seg oppdatert om utviklingen: https://www.bmw.no/iX3
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||