Dacia Kwid
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Dacia Kwid
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Dacia Kwid Stepway
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien

Kan bli Norges billigste elbil!

Mye tyder på at dette blir Norges billigste elbil når den kommer på markedet. Men det skjer ikke med det første.

Publisert Sist oppdatert

Når bilprodusentene stokker kortene for å legge CO2-kabalen, resulterer det i at alle merker må gjøre tilpasninger. Også Renault og deres billigmerke Dacia.

Under den nylig avholdte årsresultatfremleggingen bekreftet Renault at de skal på markedet med en elbil basert på lille Twingo inneværende år, mens en batteribil fra billigmerket Dacia følger i 2021-22.

Det bør være kjapt gjort å få en elektrisk Twingo på markedet – den deler jo det meste med Smart ForFour som allerede selges som elbil i Norge, og i fremtiden kun som elbil i resten av Europa også.

Ryktene har versert om en elektrisk Duster – det ville jo passe bra for det norske markedet hvor Duster er eneste Dacia-modell. Dog uten den helt store suksessen – det ble ifølge OFV registrert 164 nye Duster i 2019, ned fra 263 året før.

Jungeltelegrafen varslet om en slik modell etter at en «bastard» var ute og viste seg frem i kamuflasjedrakt for et års tid siden, og prosjektet er ikke skrinlagt.

Men i første omgang er det snakk om å tilby en kompakt bybil i segmentet under Sandero.

Det har vært spekulert i at Dacias elbil blir en modifisert utgave av Renault City K-ZE, en kompakt crossover som debuterte på Paris-utstillingen i 2018 og i dag kun selges i Kina.

Bilen er en elektrisk utgave av Renault Kwid som er storselger i India og en del andre raskt voksende markeder i Asia og Sør-Amerika.

Kwid er vist i ulike konsept-versjoner, både sportslige og wanna-be-offroadere.

Det er ikke vanskelig å se for seg Kwid i Dacia-drakt, slik vår dyktige illustratør her har gjort. Bilen er fra første stund designet for å kunne selges under begge merkenavnene.

Dacias kompakte elbil vil nok få tilsvarende ytelser som den kinesiske elbilen. Det kan by på visse utfordringer i Europa, men også fordeler siden den allerede masseproduseres.

Kinabilen K-ZE har nemlig en ganske svak motor på 45 hestekrefter og et dreiemoment på 125 Newtonmeter.

Batteripakken er på 26,8 kWt som gir en rekkevidde etter den utgåtte NEDC-standarden på 271 kilometer – noe som nok vil reduseres til rundt 200 km når WLTP-standarden tas i bruk.

Men det er kanskje tilstrekkelig for en typisk bybil som kjører korte daglige avstander og lades om natta? Nykommerne fra Honda og Mazda argumenter jo slik. Og Dacia vil nok sørge for at bilen får en attraktiv pris.

Både motor og batteripakke kan selvsagt erstattes med mer kraftigere løsninger, men om prisen skal bli attraktiv er det logisk at bilen er likest mulig på den som selges i Kina

Kanskje lar Renault den sågar produseres der, med eksport til Europa i stedet for å starte et nytt samlebånd i Romania – Dacias hjemland.

Renault har bekreftet at det ligger i planene å selge K-ZE også i Europa og etter hvert på andre kontinenter. Og de skal vise oss en ny konseptbil i Genève om et par uker - en elbil med Dacia-logo.

Det trengs noen tilpasninger, som å øke sikkerhetsnivået med elektroniske hjelpemidler, samt å tilpasse ladesystemet til europeisk standard. Men det krever neppe de store grepene.

Siden Dacia normalt bruker pris som våpen kan vi regne med at det vil være tilfelle med deres første elbil også, så det er grunn til å forvente at den vil starte på rundt 150.000 kroner – et godt stykke under trillingene fra VW-gruppen.

Og da fins det trolig et marked for en kompakt elbil fra Dacia også – den kan jo bli ekstra barsk i en Stepway-versjon.

Powered by Labrador CMS