-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny racerbil på cannabis
Det blir ikke så skummelt som det høres ut. Den cannabisen "vår" bil er bygget av og går på har så lite THC i seg at den ikke er interessant for myndighetene. Men fort skal den gå.
Vi møtte den første gang i Genève i 2015.
Torq het prosjektet, og den gang var den en autonom, batteridrevet racerbil.
Nå er det hele endret en del. For det første ser den meget mer ut som en bil. Du kan for eksempel se alle fire hjulene.
For det andre er det blitt en en-seter, her skal det altså være en fører om bord.
Og for det tredje blir det motorlyd igjen, skikkelig forbrenningsmotor.
Men grønn.
Det sier seg kanskje selv at da Thomas Bleiner ankom prosjektet ville det ikke lenger være snakk om førerløs.
I tillegg til å være fra Australia og en oppfinner med en del gode ting på CV-en – for eksempel et lasersystem til selvkjøring som er spesielt påpasselig ved dårlig vær og dårlig sikt – så er han også racerfører. Det er klart han ville ha ikke bare et ord, men også et eget sete, med i laget.
Nå er hele Torq blitt ekstremt grønt.
Bilen er bygget av et materiale 75 prosent basert på fibrene til en plante som heter Canapea, og motoren – V6 på 2 liter med kompressor som gir 580 hk ved 12.000 omdreininger – blir drevet av hydrogen som kommer fra enten 85 % etanol eller fra et destillat fra Canapea.
Henry Ford var en stor tilhenger av denne hurtigvoksende planten – kanskje han tygde det også, for alt jeg vet.
Problemet med Canapea er nemlig at dersom du spør moren din om å få lov til å kjøre denne bilen, og hvis hun da bruker hashtag canapea i Insta-feeden sin, vil hun få opp ganske mange morsomme figurer av delvis ganske psykedelisk art.
Så kanskje hun sier nei!
Men i et intervju med La Stampa forsikret Bleiner at alt dette var lovlig og ikke i konflikt verken med lovgivning eller rusmiddel-arbeid.
Men det er mer ved denne historien. For etanolen eller hamp-saften skal sammen med noen dråper vann og et eller annet system omdannes til hydrogen, som så skal mates direkte til motoren.
Brenne hydrogen i stempelmotor har vært forsøkt før – både av BMW og Mazda. Ingen har forfulgt den teknologien. Men kanskje Bleiner har gjort en oppfinnelse her også.
I alle fall sier han at denne bilen, 4,7 meter lang og vekt på cirka 725 kg skal være grunnlaget for en ny racingserie fra 2022 og at de nå er klare til å bygge 60 chassiser. Dessuten har motoren gått uten problemer i benk i lang tid allerede, forteller han.
Ifølge Bleiner har 60 ingeniører og designere hos ED Excellence Design i Torino jobbet med dette prosjektet i mange år allerede.
Det høres i hvert fall dyrt ut.