Fra Pininfarina til Art Center

Det er vel ingen skole i verden som har hatt så stor innflytelse over bildesign som Art Center i California. Studenter derfra leder de fleste designkontorer i bilverdenen. Nå har de fått ny sjef der, Ken Okuyama flytter dit etter mange år som designsjef hos Pininfarina.

Publisert

Den Peugeot-baserte Nautilus fra Geneve i 1997 var hans, Den smarte Metrocubo, den terningformede bybilen var hans, og det overveldende Ferarri Rosso utkastet (bildet) fra sommerens Torino-utstilling var også hans. Før Torino var han innom Porsche, og en del av oss møtte ham da han var en av de hovedansvarlige for den generasjonen av Corsa som forsvinner i disse dager. Der jobbet han sammen med en annen stor Europa-basert japaner, Opels Hideo Kodama, som har jobbet i Rüsselsheim siden 1967, og som fremdeles har et friskt grep på småbilene derfra.

Nå flytter altså Okuyama fra Torino, der han vel måtte oppfattes som Pininfarinas sjefdesigner, til plassen som leder for Transportation Design ved Art Center, designskolen i Pasadena (som du for øvrig kan lese mer om i BIL nr. 6/7 2000). Der overtar han for Ron Hill som vel har influert flere av dagens bildesignere enn noen annen. Ikke bare det, han har også vært direkte med på å produsere en god designer. Hans sønn, Jason, var blant annet sentral i Mercedes’ California studio da de bl.a. utviklet Smart-Time der.

Ken Okuyama kommer sikkert til å gjøre en glimrende skole-jobb også. Det eneste vi er litt betenkt over er at (som Rosso viste) den nye sjefen er like begeistret for Retro-design som Ron Hill var. Nå har vi vel snart mange nok designere som tegner PT Cruisere, Beetle og Thunderbird?

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS