-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Fra Pininfarina til Art Center
Det er vel ingen skole i verden som har hatt så stor innflytelse over bildesign som Art Center i California. Studenter derfra leder de fleste designkontorer i bilverdenen. Nå har de fått ny sjef der, Ken Okuyama flytter dit etter mange år som designsjef hos Pininfarina.
Den Peugeot-baserte Nautilus fra Geneve i 1997 var hans, Den smarte Metrocubo, den terningformede bybilen var hans, og det overveldende Ferarri Rosso utkastet (bildet) fra sommerens Torino-utstilling var også hans. Før Torino var han innom Porsche, og en del av oss møtte ham da han var en av de hovedansvarlige for den generasjonen av Corsa som forsvinner i disse dager. Der jobbet han sammen med en annen stor Europa-basert japaner, Opels Hideo Kodama, som har jobbet i Rüsselsheim siden 1967, og som fremdeles har et friskt grep på småbilene derfra.
Nå flytter altså Okuyama fra Torino, der han vel måtte oppfattes som Pininfarinas sjefdesigner, til plassen som leder for Transportation Design ved Art Center, designskolen i Pasadena (som du for øvrig kan lese mer om i BIL nr. 6/7 2000). Der overtar han for Ron Hill som vel har influert flere av dagens bildesignere enn noen annen. Ikke bare det, han har også vært direkte med på å produsere en god designer. Hans sønn, Jason, var blant annet sentral i Mercedes California studio da de bl.a. utviklet Smart-Time der.
Ken Okuyama kommer sikkert til å gjøre en glimrende skole-jobb også. Det eneste vi er litt betenkt over er at (som Rosso viste) den nye sjefen er like begeistret for Retro-design som Ron Hill var. Nå har vi vel snart mange nok designere som tegner PT Cruisere, Beetle og Thunderbird?
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no