Renaults store håp

Renault har aldri klart helt å spise kirsebær med det mest prestisjefylte merkene. I alle fall ikke utenfor Frankrikes grenser. Det kan det bli en endring på når de lanserer sin Vel Satis på neste års Geneve utstilling.

Publisert

Nytt design - felles plattform
Bilen skal bygges på samme plattform som den nye Laguna II og de kommende Espace og Avantime. Den skal erstatte Safrane, som ikke akkurat er noen bestselger, og ta opp konkurransen mot Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse så vel som de nordiske utfordrerne Saab 9-5 og Volvo S80. Håpet er at Vel Satis skal høyne Renaults status i viktige markeder som Tyskland og Australia.

Bilens form gjør at Vel Satis går utenpå sine konkurrenter med hensyn til rommelighet. Interiøret skal også løftes opp til et luksusnivå som tidligere har vært ukjent i klassen. Og designerne sier de har fått frie tøyler og blanke ark når det gjelder utformingen av interiøret. Her kan du forvente nye materialer og helt nye utforminger. Moderne teknologi som ble introdusert på nye Laguna finner du også på Vel Satis. Eksempler på standardutstyr er nøkkelfri starting av bilen, elektronisk dekkmonitor som varsler dersom trykket blir for lavt, regnsensor og xenon-lys. Og selvsagt vil bilen får en rekke elektroniske hjelpemidler som ESP, bremsekraftfordeler mmm.

Nye motorer
Under panseret vil du finne tre nye motorer utviklet til Vel Satis; en 2-liters turbo med 170hk og en 3-liters V6 turbodiesel samt en 3,5-liters V6 som skal levere i overkant av 200hk. Kreftene fordeles til forhjulene via en 6-trinns manuell eller en 5-trinns automatkasse, de samme som benyttes i den nye Laguna.

Vel Satis er et svært viktig produkt for Renault i deres forsøk på å entre den lukrative delen av mellomklassen. Om de lykkes med sitt brave design vil Renault og vi finne ut om et par år.

Stort bilde av Vel Satis concept

Les også: Ny Renault Laguna lansert i Paris

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS