-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Ford skal kutte (minst) 12.000 jobber
Ford fortsetter sin smertefulle kost-reduksjons-prosess. Nå har de fått amerikanske fagforeninger med seg slik at i hvert 10.000 skal kunne gå der. I Europa snakkes det om en reduksjon på nesten 2.000.
Bilarbeiderne har gjort tilsvarende avtaler med de andre amerikanske fabrikkene, og i bunnen av disse ligger det muligheter for at 50.000 bilarbeidere vil måtte se seg om etter andre jobber i årene som kommer. Men foreløpig snakker Ford om 4.600 arbeidsplasser ved fire fabrikker i tillegg til 3.000 administrative posisjoner som også skal vekk.
Ironisk nok kommer disse historiene akkurat samtidig som en ny bok er utgitt. The End of Detroit der Micheline Maynard i realiteten skriver at siden US-industrien var så ubegripelig sein med å svare på den konkrete konkurranse fra Japan har Detroit meldt seg ut av denne kampen for lengst, og vil aldri bli å finne på deltakerlisten lenger.
Mange antydet tidligere i år at Ford var i ferd med å brekke ryggen. Det var åpenbart litt dramatisk, men selv om noe av det siste Martin Leach, Europa-sjefen, sa før han måtte gå for et par måneder siden var at det ikke ville bli noen oppsigelser i Europa, er man kommet dit igjen også.
1.700 jobber kommer nok til å forsvinne i Köln - av dem sitter 700 på kontorer, mens resten jobber på båndet. Også i Genk ventes det reduksjoner, hva arbeiderne synes om det fortalte de klart i forrige uke da det ble flere tilfeller av at porter til fabrikken ble sperret.
Spørsmålet er selvfølgelig om disse tiltakene kommer for sent. I fjor tapte Ford Europa 320 millioner Euro. Frem til oktober i år ligger det akkumulerte tapet på 525 millioner.