-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford skal kutte (minst) 12.000 jobber
Ford fortsetter sin smertefulle kost-reduksjons-prosess. Nå har de fått amerikanske fagforeninger med seg slik at i hvert 10.000 skal kunne gå der. I Europa snakkes det om en reduksjon på nesten 2.000.
Bilarbeiderne har gjort tilsvarende avtaler med de andre amerikanske fabrikkene, og i bunnen av disse ligger det muligheter for at 50.000 bilarbeidere vil måtte se seg om etter andre jobber i årene som kommer. Men foreløpig snakker Ford om 4.600 arbeidsplasser ved fire fabrikker i tillegg til 3.000 administrative posisjoner som også skal vekk.
Ironisk nok kommer disse historiene akkurat samtidig som en ny bok er utgitt. The End of Detroit der Micheline Maynard i realiteten skriver at siden US-industrien var så ubegripelig sein med å svare på den konkrete konkurranse fra Japan har Detroit meldt seg ut av denne kampen for lengst, og vil aldri bli å finne på deltakerlisten lenger.
Mange antydet tidligere i år at Ford var i ferd med å brekke ryggen. Det var åpenbart litt dramatisk, men selv om noe av det siste Martin Leach, Europa-sjefen, sa før han måtte gå for et par måneder siden var at det ikke ville bli noen oppsigelser i Europa, er man kommet dit igjen også.
1.700 jobber kommer nok til å forsvinne i Köln - av dem sitter 700 på kontorer, mens resten jobber på båndet. Også i Genk ventes det reduksjoner, hva arbeiderne synes om det fortalte de klart i forrige uke da det ble flere tilfeller av at porter til fabrikken ble sperret.
Spørsmålet er selvfølgelig om disse tiltakene kommer for sent. I fjor tapte Ford Europa 320 millioner Euro. Frem til oktober i år ligger det akkumulerte tapet på 525 millioner.