Tentativ dato: 22. juni

Selvkjørende Tesla på vei mot den beryktede rundkjøringen rundt Triumfbuen i Paris - som den taklet greit.

Tesla Robotaxi – nå løsner det ...kanskje

Etter 12 år med arbeid for å gjøre bilene sine selvkjørende, lanserer Elon Musk robotaxi-tjenesten «tentativt» i Austin, Texas.

Elon Musk kunngjorde første gang i 2013 offisielt at bilene fra Tesla skulle utstyres med autopilot-funksjon, og mente produksjon av 90 % selvkjørende biler ville kunne starte i 2016. 

I april 2019 uttalte han at det ville være «en million robotaxier på veien i løpet av 2020».

Kommer ...kommer ikke?

Nå ser det ut til at det har løsnet – til en viss grad.

Ledsaget av to ganske spektakulære video-demoer av Teslaer som navigerer på egenhånd i Roma-trafikken rundt Colosseum og gjennom den famøse rundkjøringen rundt Triumfbuen i Paris har Musk de siste dagene kunnet annonsere at robotaxi-tjenesten «tentativt» vil starte opp 22. juni.

Han understreket at denne datoen kan endres da Tesla er «super-paranoid når det gjelder sikkerhet».

I tillegg uttalte han at den første førerløse turen fra Tesla-fabrikken til en kundes hus er planlagt til 28. juni 2025 – Musks fødselsdag.

Sent, men godt?

Den første utrullingen forventes å være liten, med rundt 10-20 Model Y som vil operere innenfor geografisk avgrensede områder og fjernovervåkes av Tesla-ansatte.

Men: Planen er å utvide raskt til tusenvis av kjøretøy i de følgende månedene, og til slutt til andre byer som San Francisco og San Antonio.

Tesla blir uansett ikke først:

I dag har Waymo robotaxi-tjenester i Phoenix, San Francisco, Los Angeles og Austin – totalt cirka 1.500 biler. I Kina og i De forente arabiske emirater opererer både Baidu og andre tjenesteytere som WeRide og Pony.ai.

I motsetning til de nevnte aktørene, har imidlertid Tesla gått for en mye rimeligere løsning. I stedet for konkurrentenes batteri med sensorer av ulike slag i tillegg til kameraer, for å tolke omgivelsene, vil Tesla fortsette kun å benytte seg av den langt rimeligere løsningen det er å kun benytte de kameraene som i dag uansett monteres i bilene.

Powered by Labrador CMS