-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Tentativ dato: 22. juni

Tesla Robotaxi – nå løsner det ...kanskje
Etter 12 år med arbeid for å gjøre bilene sine selvkjørende, lanserer Elon Musk robotaxi-tjenesten «tentativt» i Austin, Texas.
Elon Musk kunngjorde første gang i 2013 offisielt at bilene fra Tesla skulle utstyres med autopilot-funksjon, og mente produksjon av 90 % selvkjørende biler ville kunne starte i 2016.
I april 2019 uttalte han at det ville være «en million robotaxier på veien i løpet av 2020».
Kommer ...kommer ikke?
Nå ser det ut til at det har løsnet – til en viss grad.
Ledsaget av to ganske spektakulære video-demoer av Teslaer som navigerer på egenhånd i Roma-trafikken rundt Colosseum og gjennom den famøse rundkjøringen rundt Triumfbuen i Paris har Musk de siste dagene kunnet annonsere at robotaxi-tjenesten «tentativt» vil starte opp 22. juni.
Han understreket at denne datoen kan endres da Tesla er «super-paranoid når det gjelder sikkerhet».
I tillegg uttalte han at den første førerløse turen fra Tesla-fabrikken til en kundes hus er planlagt til 28. juni 2025 – Musks fødselsdag.
Sent, men godt?
Den første utrullingen forventes å være liten, med rundt 10-20 Model Y som vil operere innenfor geografisk avgrensede områder og fjernovervåkes av Tesla-ansatte.
Men: Planen er å utvide raskt til tusenvis av kjøretøy i de følgende månedene, og til slutt til andre byer som San Francisco og San Antonio.
Tesla blir uansett ikke først:
I dag har Waymo robotaxi-tjenester i Phoenix, San Francisco, Los Angeles og Austin – totalt cirka 1.500 biler. I Kina og i De forente arabiske emirater opererer både Baidu og andre tjenesteytere som WeRide og Pony.ai.
I motsetning til de nevnte aktørene, har imidlertid Tesla gått for en mye rimeligere løsning. I stedet for konkurrentenes batteri med sensorer av ulike slag i tillegg til kameraer, for å tolke omgivelsene, vil Tesla fortsette kun å benytte seg av den langt rimeligere løsningen det er å kun benytte de kameraene som i dag uansett monteres i bilene.