Storbilen Hyundai Ioniq 9 er en av modellene i Hyundai Motors plan om å tilby 21 elbiler innen 2030. Denne utgaven, uten chassisnummer, er på gjestevisitt. Kundebilene skal leveres fra litt ute i august.

Hyundai Ioniq 9 kommer i august:

Gigabil med høyt komfortnivå

Hyundai Ioniq 9 fås med syv eller seks seter, enorm bagasjeplass og mye utstyr. 

Publisert Sist oppdatert

Den over fem meter lange stor-SUV-en er Hyundais versjon av Kia EV9, som ble lansert i det norske markedet i 2023. 

Hundai Ioniq 9 kommer med bak- og firehjulstrekk.

I motsetning til den mer firkantede Kia EV9, har Hyundaien en fallende taklinje, som skal bidra til en svært lav luftmotstand.

Alle Ioniq 9-utgaver har en rekkevidde på minst 60 mil.  

Syv seter standard

Bilen har syv seter som standard, og kan også fås med seks seter.

Med to seterader i bruk er bagasjerommet på 908 liter. 

Bak tredje rad er det 338 liter lasteplass. Med andre og tredje seterad nedfelt, har bilen 2419 liter lasekapasitet.

Frunken er på 52 liter for den firehjulsdrevne utgaven, 88 liter for den med bakhjulstrekk.   

Aktiv støydemping via Bose-anlegget, akustisk glass, tredoble dørpakninger og lydabsorberende dekk skal bidra til en stille stund i bilen.
Den buede skjermen har et 12,3-tommers instrumentpanel og like stor infotainmentskjerm. Ioniq 9 blir Hyundais første med “features on demand”, der man kan kjøpe til virtuelle girskift med motorlyd, lysmønstere og underholdning.

Luksuriøst og praktisk

Hyundai-omtalen av kupeen er at den har "en salonglignende atomsfære". 

Etter en liten inspeksjon i forbindelse med visningen av bilen denne uken, fremstår ikke påstanden å være langt unna sannheten. Det er lyst og forseggjort, avrundede former og alcantaratrukket tak i denne toppmodellen.  

Midtkonsollen kan skyves bakover slik at de i andre seterad også kan benytte seg av oppbevaringsplassen.

Seks ladeuttak på 100 watt gjør det mulig å lade PC og andre dingser raskt. 

Aktiv støydemping i kupéen via Bose-anlegget skal bidra til å redusere hjul- og vindstøy. 

Taleassistent på norsk er varslet. 

Av det mer aparte utstyret, kan vi nevne at toppmodellen Calligraphy får et lite steriliseringsrom for blant annet mobiltelefoner.

Utstyrslisten er ellers på flere sider. Det ser ikke ut til å være noe særlig som mangler, kanskje bare elektromagnetisk dimming av panoramaglasstaket. 

Men mange fortrekker kanskje likevel det bilen er utstyrt med, en elektrisk styrt solskjerm. 

LED matriselys, headup-display, elektrisk justerbart, oppvarmet skinnratt og ventilerte seter er utstyr som tilkommer fra Premium-nivå.   

Digitale sidespeil er tilgjengelig, men det vil trolig ingen ha.

Fjæringen er spesialdesignet for elektriske SUV-er, med et MacPherson multi-link front- og multi-link bak.

Rekkevidde og lading

Batteriet i alle utgaver er på 110,3 kWt. 

Det skal gi den bakhjulsdrevne utgaven med 19-tommers hjul en rekkevidde på 62 mil, mens den firehjulsdrevne varianten er lovet å gå 60,6 mil på det optimale (med 19- og 20-tommershjul). 

Performance AWD prikker inn på nøyaktig 60 mil. Denne får med sine 435 hestekrefter en 0-100 km/t-aks på 5,2 sekunder. Friskt!

Long Range AWD (alle heter long range), har 313 hk og en 0-100-aks oppgitt til 6,7 sekunder.  

Effekten på hurtiglading oppgis ikke, men lading fra 10 til 80 prosent over 800-voltsarkitekturen skal gå unna 24 minutter. Maks effekt på AC-lading er 11 kW.

V2L for lading av elektriske apparater fra bilen, er tilgjengelig

Varmepumpe er standard. Selvsagt er er en ruteplanlegger på plass, som bruker sanntidsdata for å optimalisere veivalg og ladeplaner.

Gap opp! Lasteplassen er stor og gulvet blir fall når seter legges ned.

Priser og konkurrenter

Startprisen er på 699.900 kroner for bakhjulsdrevne Exclusive

Den mest norgesaktuelle utgaven, ifølge importøren, er Premium AWD til 799.900 kroner.

En slags stormtropp er Calligraphy Performance, til 864.900 kroner. 

Alle priser er før utstyr og vinterhjul.

Utstyrspakker er:

  • Vision Pack Panorama glasstak (tilvalg på Premium): 14.900 kroner. 
  • 6-seter eller svingbare seter (tilvalg på Calligraphy): 14.900 kroner.
  • Vision Pack Plus digitale utvendige speil (til Calligraphy): 14.900 kroner.

Kia EV9 koster til sammenlikning (for tiden på kampanje); rundt 800.000 kroner for Exclusive og nesten 900.000 kroner for GT-Line. Begge har syv seter og firehjulstrekk.  

Også den kanskje noe mer prestisjetunge og noe dyrere Volvo EX90 er blant de ganske få alternativene i denne ligaen. Det er registrert 766 biler hittil i år. 

Kia har registrert 559 EV9 siden lanseringen sent i 2023.

Powered by Labrador CMS