Hans Olavs ekstraordinære bilprosjekt: Fra lydtekniker til bilbygger

ENTUSIASTEN: HANS OLAV STRAND

Hans Olavs unike prosjekt

Hans Olav Strand har holdt på siden 2001 med sitt prosjekt. Nå står bilen endelig ferdig, og internettet jubler!

Publisert Sist oppdatert

Hans Olav er egentlig lydtekniker av yrke, men kunne like gjerne vært en av disse karene fra USA med eget TV-program hvor de bygger mer eller mindre helsprø «custom» biler. Det vil si at man tar utgangspunkt i en hvilken som helst vanlig bil, og bygger den om etter en eller annen visjon. Noen ganger blir det bra, mens andre ganger sånn passe.

 Det Hans Olav har satt sammen er ikke bare bra – det imponerer på verdensbasis.

Radio-operasjon

Hans Olav er en «Reodor Felgen» fra Oppdal som vi sannsynligvis kunne ha skrevet en minst like lang reportasje på om hans interesse for musikk og lyd. Det var nemlig det som var hovedinteressen hans – og det er det han livnærer seg av den dag i dag.

- Ja, jeg begynte å «operere» og bygge høyttalere fra gamle Radionett kabinett som 7-åring. På sikt begynte jeg å spille diverse instrumenter, og det bare ballet på seg. Mesteparten av oppveksten handlet om musikk egentlig. I dag lever jeg av å arbeide som lydtekniker.

Ser original ut til tross for integrerte fangere fra Porsche 911. Inngrepet i hekkluke, bredding og diverse avslørende detaljer under hekken.
Det aller meste er hentet fra Porsche 911 - det inkluderer interiøret. Mye tilpassing, men det ser originalt ut.
Stoler er hentet fra Porsche 911 (996), og baksetene byr på plass. Ikke ekstremt god plass, men...

Det er ofte slik at man blir påvirket av familie når man utvikler interesser. Enten får man samme interesser, eller så kan det slå helt andre veien. Hans Olav ble, heldigvis for alle oss andre som ikke har verken evner eller energi til å gjøre et slikt stykke arbeid, påvirket i en viss grad av familien fra tidlig av. Dermed ble grunnlaget lagt for at vi får oppleve en så hinsides flott kreasjon som dette faktisk er.

- Jeg har to brødre som også har bilinteresse, og min far har definitivt hatt noen kule biler opp gjennom. Ford Mustang, og litt forskjellig fra Porsche; 914 og 928 for eksempel. Bestefar var også alltid klar for å mekke litt bil, men jeg tror dette eventyret egentlig startet i 1985 da jeg fikk se en VW 412 som hadde fått montert motor fra Porsche. Den gangen betydde bare bil det samme som et fremkomstmiddel for meg egentlig, men det var noe med den bilen som aldri helt slapp taket.

Hans Olav setter ikke fingeren på hvorfor det hadde en slik innvirkning på ham, men det var noe med den kombinasjonen av type bil med en slik motor.

Bare få den kjapt på veien.

Vi har vel alle fått tanker i hodet som ikke forsvinner med det første. Likevel er det jo (heldigvis) mange av disse som aldri materialiserer seg. Slik ble det med disse tankene til Hans Olav også – lenge.

- Ja jeg kjøpte min første bil uten å tenke på bilbygging. Det var en Chevy Van som jeg kunne dra med meg tunge hengere med lydutstyr i. Faktisk var det i 1990 at jeg fikk en «vending». Jeg ble med min bror til Rudskogen og kikket på rallycross-trening. Etter den opplevelsen kjøpte jeg min første VW Boble, og satte i gang med egenprodusering av skjermer og begynte å sette meg inn i motorbygging. Så det ble jo mye motor i den Bobla...

Man tilfører jo kunnskap ved å gjøre. Og Hans Olav gjør. Dermed ble prosjektet som nå står ferdig mer enn mulig for tusenkunstneren, selv om det hele er ganske tilfeldig.

- Jeg hadde jo kikket på denne bilen tilbake i 1988 jeg. Da var den for salg som et påbegynt prosjekt. Den gang var den for dyr. Han som eide den hadde en tilsvarende bil som bruksbil, og hadde startet på et nytt prosjekt. Etter som tiden gikk, fikk han motorbrann i bruksbilen og en kamerat av meg kjøpte begge bilene. For å finansiere oppbyggingen av bilen som hadde hatt motorbrann, ville han selge denne. Vi ble enige om en deal som fungerte for begge parter, så begynte moroa som egentlig handlet om at «den skulle bare kjapt på veien»… I 2001.

Ikke sportslig utgangspunkt

I utgangspunktet er dette en spesiell bil. Volkswagen Type 4 – som ble den siste personbilen i Europa med teknologien som startet med Boblen:

Jeg tror dette eventyret egentlig startet i 1985 da jeg fikk se en VW 412 som hadde fått montert motor fra Porsche.

Luftkjølt boxermotor montert i hekken og drift på bakhjulene. Den ble designet av ikke helt ukjente Pininfarina (Ferrari, Alfa Romeo, Lancia etc) og ble produsert i rundt seks år – hvor den solgtes i nærmere 370 000 eksemplarer. I sterk kontrast til Hans Olav sin. Veldig motorsterk var den ikke – diverse utgaver fantes, men den lå vel mellom 70 og 80 hestekrefter et sted. Toppfart var ikke veldig mye over 160 km/t, selv om den hadde lav vekt og i alle fall føltes kvikk. Arvtageren kjenner de fleste til; VW Passat med forhjulsdrift og vannavkjølt motor plassert foran.

Det som er fordelene med disse bilene, originalt også, er at de er veldig stabile, for de er ganske lange. Akselavstanden er 25 centimeter lenger enn Porsche 911 fra 80-tallet. Den er tyngre foran enn en 911 selv om det er samme teknologi med motor bak. Faktisk er akselavstanden nesten like lang som min 2013-modell Audi A6.

Hvorfor så mye snakk om stabilitet og fordelingen av vekt, tenker du kjære leser? Hvorfor er det så viktig?

Vel, dette handler ikke om en bil med effekt rundt 70-80 hk. Langt ifra.

Selv er han mest fornøyd med at bilen ser ut som noe VW/Porsche kunne laget.

Da det ble et langtidsprosjekt

Motoren måtte Hans Olav lære seg å bygge underveis, og har blitt et helt kapittel for seg selv. Twin-turbo, må skjønne.

Hans Olav skulle egentlig bare ha seg en Type 4 med motor fra Porsche å sette i den. Kjapt og galt. Men prosjektet har blitt så mye mer enn det. Dette er på øverste hylle når det kommer til flotte prosjekter vi vet om i Norge – tja – kanskje til og med i Europa.

- Jeg var bestemt på at jeg skulle ha Porsche-motor i den, så jeg handlet en motor fra en 911 fra 1978. Jeg gikk for den fordi den hadde størst innsugsporter, og jeg hadde en drøm om å turbokonvertere den med tiden.

Hans Olav har fått laget nytt... Vel, alt. Også teppesett.

Hele bilen har vært strippet omtrent til stålet. Bare et skall har stått der, som et blankt lerret klart til å bli malt på akkurat som man vil. Med Porsche-motor i garasjen, og tilhørende drivlinje – måtte Hans Olav ha tak i hjul som passet. Da lånte han et sett fra sin fars Porsche 928 i størrelsen 8x18 foran og 9x18 bak. Disse passet perfekt innunder hjulbuene.

- Jeg hadde egentlig lyst på RUF-hjul, siden de er så klassiske og røffe i utseendet. Jeg fikk en telefon fra en kar jeg skulle bli veldig godt kjent med etter hvert, som jobbet på Autotuning Råde (som senere ble Porsche Center). Han (Odd) fortalte at en kar på verkstedet der skulle selge sine RUF-hjul. Jeg spurte om dimensjonen, og fikk til svar at de var 9 og 10 tommer brede. Jeg svarte at jeg ikke får de på bilen – de er for brede.

Kameraten på andre siden av telefonlinjen sa at Hans Olav måtte i det minste ta de med seg og prøve de. Det gjorde han.

- De så utrolig kule ut på bilen, men de passet jo overhodet ikke. I så fall måtte jeg ha breddet skjermene.

RUF-hjulene ble aldri levert tilbake, og et omfattende arbeid med å bredde bilens skjermer ble igangsatt. Det var da dette snudde og ble til et langtidsprosjekt.

Noe en sjeik kunne bestilt

Jeg var bestemt på at jeg skulle ha Porsche-motor i den, så jeg handlet en motor fra en 911 fra 1978.

Det Hans Olav er mest fornøyd med, er at bilen ikke ser ombygget ut. Det var litt av tanken egentlig. Og det er godt gjort – for alt på denne bilen er ombygget. Den ser ut som en 412, som er kraftig – men smakfullt breddet for å huse Porsche/RUF-hjulene. Den har også spesialtilpassede støtfangere fra Porsche 911, som naturligvis ikke passer rett på. Her ligger det utallige timer bak. Alt under skallet er endret på en eller annen måte, og i store trekk er det en Porsche 911 G-modell.

- Ja, det kom egentlig av at Odd (kameraten fra Autotuning) sa; hva med å bygge en konseptbil. Som om en sjeik skulle kontaktet Porsche på 70-tallet og bestilt seg en stasjonsvogn. Da måtte Porsche ha gått til VW for å hente et råkarosseri. På samme måte som med Porsche B32.

Porsche B32 er en Caravelle T3 som er ombygget av Porsche med 3,2 liters motor fra 911 Carrera, girkasse fra 911 SC, bremser og hjul fra Porsche 944 S. Bygget i mellom 9 og 15 eksemplarer. På mange måter er det samme ånd Hans Olav sin bil er bygget i. Man kan i dette tilfellet tenke seg at det faktisk har ringt en sjeik til Hans Olav og bestilt en klassisk Porsche stasjonsvogn – bare ikke hentet den. Den er på fagspråk-slang «spec’a» helt riktig. Bare hør her (eller les);

Bilen har fått montert en luftkjølt, sekssylindret boxermotor fra Porsche 911 1978. I den tiden ytet disse rundt 180-200 hester i original utførelse. Hans Olav fikk blod på tann, handlet inn sylindersett og stempler for å få lavere kompresjon, og satte på to turboer. Twinturboen yter rundt 300 hester ferdig med spesiallaget ledningsnett og motorstyring. Motoren er koblet opp mot en 4-trinns Porsche 930 turbo girkasse og en RUF-clutch som skal tåle 600 hestekrefter. Under fronten sitter det coilovere som er en miks av VW1303 og Porsche 911, og under hekken sitter det originale bærebruer med coilovere fra værstingen Porsche 996 GT2. Det er også montert kraftige stabilisatorstag og bremsene kommer fra Porsche 996 Turbo.

Ekstrem mengde arbeid

- Jeg er som sagt egentlig mest fornøyd med utseendet på bilen. Fordi den egentlig ikke ser ombygget ut – som om den skal være slik. Men jeg er også godt fornøyd med motoren, for å bygge motor er noe jeg har lært meg underveis liksom. Og denne har så mye greier at den egentlig fortjener et kapittel alene, sier han og fortsetter.

 - Motorstyringen har masse funksjoner som at den kutter motorkraften hvis det er lavt oljetrykk eller en sylinder får for lite bensin og luft. Den er bygget opp hypermoderne med alle mulige sensorer og styringer. Det er over 100 kontaktpunkter/pinner på motoren mot motorstyringen.

Mengden av arbeid er helt vanvittig, og måten det er gjort på er omtrent bedre enn det man ser på masseproduserte biler. Her er mye gjort på egenhånd av Hans Olav selv.

- Det har vært en god del maskinering og produsering av deler som ikke fantes eller passet. Skjermene, fangerne, sideskjørtene, bakluken, frontlyktene, dashbord - egentlig store deler av interiøret som har blant annet stoler fra Porsche 996, ledningsnettet, motorfester, fester for stabstag, giroverføringer, oljetank/tørrsump, catchtanker til turboer, adaptere for å få bremsene til å passe, hjulnav og adapterplater til håndbrekk… Alt dette har jeg endret kraftig på eller laget selv.

Det er en utrolig gjennomtenkt bil. Til og med fargen. Den var blå, men så ville Hans Olav ha en farge med litt mer smell i. Da ble det en Porsche-rødfarge som kom på 911 i 1974, de fleste delene er fra perioden 1974-1989 foruten de han har hentet fra mer moderne 911’er, og han har døpt den til «VW-Porsche 612 RS», som for øvrig også er navnet på Facebook-siden til bilen.

Litt av tanken bak det, er jo at det sitter en sekser der og at det var slik man gjerne omtalte VW-Porsche 914.

Nå gjenstår det en visning og litt fin-tuning av motoren, så kan det være du møter ekvipasjen langs veien.

Rattet gikk feil vei

Dette er jo en gammel bil, men «alt» er nytt. Regelverket er litt spesielt for disse. Hans Olav har avtale med TUV for eventuelle nødvendige godkjenninger, men har også hatt dialog med Statens Vegvesen hele veien. De sier at det er mulig denne skal kunne godkjennes hos dem uten noe mer dokumentasjon fra andre parter. Bilen er nå så godt som ferdig.

Girkasse og motor er jo klar for teoretisk fart rundt 300 km/t, men det spørs om sjåføren våger.

- Den er jo ikke registrert enda, så det har blitt lite testing sånn sett. Jeg skal i testbenk med den og få justert inn alt skikkelig, og så snart snøen er borte blir det besøk på Statens Vegvesen for å få den «veilovlig». Så får man se hva man har skapt – ta litt i med den. Jeg har sett andre med litt annen oppbygging, og litt annen motor – men likevel Porsche-motor, gjøre godt over 200 km/t på Nürburgring. Girkasse og motor er jo klar for teoretisk fart rundt 300 km/t, men det spørs om sjåføren våger.

Hans Olav kan bekrefte at det føles helt fantastisk å endelig være ferdig med bilen etter over 20 år med forsking og bygging. Veien har jo ikke vært fri for utfordringer.

- Litt artige ting har jo skjedd. Eller – de føltes ikke så artige da men…

- Det satt tannstag fra VW Passat der fra før og da jeg skulle ferdigstille forstillingen, gikk rattet feil vei. Veldig gøy var det ikke, men… Samme type ting skjedde første gangen jeg skulle gire. Første og tredje, samt andre og fjerde gir hadde byttet plass – så da måtte jeg sette meg inn i hvordan giroverføringer fungerte på denne kontra Porsche 911.

Alt er jo nytt her, både utenpå, inni og under.

 Mye historier, men nå skal han fokusere fremover og få brukt den litt.

- Ja, og så begynne på mitt neste prosjekt da. Det er en VW Boble 1303 LS Cabriolet med Porsche-bremser, spesielt understell og heftig motor. Må ikke gå arbeidsledig vettu!

  •  Hans Olav takker Autotuning/Porsche Center Son, Cylmo motorteknikk, M-Tech, Flenstad Tekniske og Stavik Tekniske for hjelp.
Powered by Labrador CMS