Elroq har potensial til å bli en storselger i Norge.

PRØVEKJØRT: Skoda Elroq 60

Den nye folkefavoritten?

Skoda Elroq kan seile opp som ny folkefavoritt og storselger.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan følge opp Enyaq med en ny suksess? Skoda gjør det på den enkle måten: Behold akselavstanden, men kutt snaut 17 centimeter av hekken på oppgraderte Enyaq, senk så prisen noen titusenlapper, og vips så står Elroq der og Skoda kan ha på plass en ny storselger.

Allerede i april tronet Elroq på toppen av bestselgerlisten for elektriske modeller i Europa, og i mai endte Skodas nyhet som suveren bestselger i Danmark uansett drivlinje. Kan det samme skje i Norge?

Mange valgmuligheter

Tja, hvorfor ikke? Det er slett ikke noe i veien med SUV-en. Her står valget mellom tre motoralternativer, tre batteripakker og firehjulsdrift som alternativ til bakhjulsdrift. 

Ut over basis utstyrspakke er det mulig å spekke med flere tilvalgpakker, og naturligvis trekker Elroq tilhenger, 1000 kilo på kroken for bakhjulstrekkeren og 1.200 kilo for varianten som drar på all fire.

Basis for Elroq er naturlogvis VW-konsernets MEB-plattform som så langt underbygger alle VWs personbiler inkludert ID.Buzz, Cupra og Skodas modeller, flere av Audis elektriske biler samt Fordene Explorer og Capri. Så her ligger de ingen overraskelser på lur.

Til å være et merke posisjonert under Volkswagen har Skoda nå løftet seg så mye i design, utstyrsnivå og materialvalg inne i bilene at det er vanskelig å si at VW holder et høyere nivå, faktisk snarere tvert om. Selv i den spartanske varianten av Elroq med 59 kWt batteripakke til 349.900 kroner, hvor du må stille inn setene og åpne og lukke bakluka helt manuelt, er det trivelig å oppholde seg.

Prisattraktiv

For nettopp prisen gjør Elroq spesielt interessant i havet av kompakte modeller. Så langt prises alle variantene under momstaket på 500.000 kroner, og selv om mye tyder på at innstegsgrensen for momsberegning kan bli flyttet ned til 400.000 kroner fra neste år hvilket betyr at alle elbiler som koster over grensen blir 25.000 kroner dyrere, víl trolig de to viktigste Elroq-variantene fortsatt krype under grensen.

Til å være et merke posisjonert under Volkswagen har Skoda nå løftet seg så mye i design, utstyrsnivå og materialvalg inne i bilene at det er vanskelig å si at VW holder et høyere nivå, faktisk snarere tvert om.

Av det begrensede utvalget Elroq som så langt er landet i Norge fordeler leveransen seg omtrent 40/40 mellom 50- og 60-variantene og 20 prosent med det største batteriet hvor tallet på hekkluka sånn cirka angir batteripakkestørrelsen.

Her får du mest for pengene

Jeg er ikke i tvil om at Elroq 60 gir mest bil for pengene. 349.000 kroner for en 4,49 meter lang og 1,65 meter høy familiebil med 204 hk på bakhjulene, over 400 km funksjonell rekkevidde om sommeren ifølge NAFs seneste rekkeviddetest og som lader fra 10 til 80 prosent på under halvtimen (drøyt 90 km rekkevidde på ti minutter) lar seg høre. Legg så til at foran hekkluka går det inn 470 liter i et 100 cm bredt, 88 cm dypt og hele 57 cm høyt bagasjerom. Når ladekabelen og alt annet av løse småting som hører til i bilen får plass under et gulvlokk som åpnes i bakkant, ryggekameraet har spyling og handleposene henges på to solide kroner, så skal det mye til for å matche denne pakken.

Her vil VW-folket naturligvis skyte inn at ID.3 fint møter Skoda-prisen med sammenlignbare motorer, men da glemmer man at ID.3 faktisk ikke kan trekke tilhenger eller laste noe på taket, og i tillegg er et halvt nummer mindre enn Elroq som strekker seg mot ID.4 i innvendig plass.

Paraplyen er på plass

Der Skodas utviklere holder hus regner det stundom, så derfor leveres naturligvis Elroq som så mange andre Skoda-modeller med paraply skjult inne i døren og fiskes fram på sekunder. Ytterjakken henges på kroker på B-stolpen og for de som savner regulerbare festepunkter for bilbeltene i B-stolpen, så har Elroq det også i tillegg til varme i rattet og alle muligheter for forvarming av bilen på kalde dager.

At det er god plass foran regnes som selvfølgelig, men at beinplassen bak undertegnede (180 cm høy) ble målt til hele 78 cm, at det er god plass til føttene under stolene foran og at overkroppen må strekke seg mer enn 96 cm over sitteputa før hotet når taket, gjør at Elroq i det minste kan fungere som reserve-taxi.

Én pedals funksjon

Med fire kjøreprogrammer, øko, normal, sport og individuell, er det enkelt å sette opp bilen slik man ønsker. Én pedals funksjon gjør kjøring i bytrafikk og på svingete landeveier enklere og funksjonen er innrettet slik at bilen bremses ned til krypfart. Et middels hardt trykk på bremsepadalen låser bilen til stillestående.

Jeg er ikke i tvil om at Elroq 60 gir mest bil for pengene.

Men uansett vil aldri et høybygg på nær to tonn med 204 hk bli noen sportsbil, og Elroq inviterer heller ikke til det. Den er tatt fram for dem som leter etter trygg og funksjonell transport for seg og familien i mange år uten å vekke mer oppsikt enn nødvendig.

Radarstyrt cruise og fartstilpassing hører med i standardpakken til Elroq 60, likeledes 40/60 delt bakseterygg med skiluke, men tre klimasoner, oppvarmet frontrute, varme i baksetet, solgardin i sidevinduene bak, bagasjeluke som åpnes med fotbevegelse, headupdisplay og LED Matrix-lys koster ekstra.

Enkelt å finne fram

Til slutt noen ord om skjermene og hvor lett det er å finne fram i menyene. Den lille instrumentskjermen viser det viktigste om fart, skilt og forbruk. Deler av klimastyringen befinner seg på eget panel under skjermen, resten skjer i bunnen av skjermen. Lydvolumet stilles enten via et solid metalhjul på rattet eller med et glidespor i bunnen av skjermen..

I Skodas programvare slipper du å grave deg nedover i mange skjermlag for å finne fram til viktigste innstillinger som eksempelvis forvarming av batteriet før lading. Det meste er nesten like enkelt og logisk som på Tesla.

Om jeg savnet noe? Ikke annet enn liten frunk, som det med litt rydding under panseret ville vært god plass til.

OPPSUMMERT

Skodas beste når bruksfunksjoner og pris samholdes. Så får det være opp til den enkelte å vurdere om 50.000 kroner til neste utstyrsnivå er verd tillegget og om det ikke bør komme rimeligere firehjulsdriftvarianter enn RS/340 hk til 479.900 kroner. Sistnevnte har 79 kWt batteripakke og 547 km i oppgitt rekkevidde.

Skoda Elroq 60

Pris fra*Kr. 299 900
Pris denne modell fra*Kr. 349 900
Pris testbil m/utstyrKr. 368 650
MotortypeEl/204 hk - 310 Nm
Drivlinje1A, bakhjulsdrift
0-100 km/t8,0 sekunder
Toppfart160 km/t
Batteri (netto/brutto)59/63 kWt
Lading DC/AC165/11 kW
Ladefart 10-80% (oppgitt/test)24/27 min
Strømforbruk (oppgitt/test)15,9/14,7 kWt
Rekkevidde (WLTP/test)424/420 km
Dimensjoner (L/B/H)449/188/165 cm
Akselavstand277 cm
Bilvekt1 946 kg
Nyttelast436 kg
Bakkeklaring18,6 cm
Tilhengervekt1 000 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak470 - 1 580 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

Elroq er en Enyaq avkuttet 17 cm.
Her er det plass til det meste for de fleste.
Ulike pakkeløsninger gir flere fargevalg inne i bilen. Men er det verd pristillegget?
Liten, men stor nok instrumentskjerm.
Paraply i døren er Skodas varemerke.
Digert bagasjerom, men dessverre ikke flatt gulv når seteruggene legges ned.
Alt får plass under gulvet.
Skikkelig klesknagg og regulerbart beltefeste.
Solid kvalitet på knapper og hjul.
Her kan du fint sitte til batteriet er tomt uten å bli sliten i kroppen.
Ryggekamera med spyling.
Powered by Labrador CMS