ALPINE I ALPENE: A390 GTS.

Alpine A390 lanseres etter planen i Norge: 

Tre motorer og firehjulsdrift  

Publisert Sist oppdatert

Alpine har avduket sin andre helelektriske modell – A390.

Det franske bilmerket , eid av av Renault, er kjent for sine sportslige biler siden femtitallet. Alpine er for Renault og litt som AMG er for Mercedes eller M for BMW.  

Sportslige kjøreegenskaper, og høy kjøreglede er derfor et varemerke. 

Så er også tilfelle med den nye "sport fastback"-en, som Alpine kaller fasongen.   

A390 markerer et viktig steg i merkets elektriske fremtid og er en del av det ambisiøse «Dream Garage»-programmet, som skal bestå av sju elbiler innen 2030.

Plattformen Alpine A390 er bygget på AmpR Medium-plattformen.  

Det er samme plattform som brukes i blant annet Renault Mégane E-Tech og Scenic E-Tech. 

I A390 er den videreutviklet av Alpine for å levere høyere ytelse, lavere tyngdepunkt og mer sportslige kjøreegenskaper.

Familieracer

GLEDE: A390 skal ifølge kombinerer kjøregleden fra A110 med plass til fem og praktisk utforming som fastback.

Bilen har firehjulsdrift via tre elektriske motorer (én foran og to bak; en til hvert hjul), og avansert active torque vectoring for å bedre kjøredynamikk og veigrep, spesielt i sving. 

Det skal gi ytelser i toppklassen, ifølge en melding fra produsenten.

A390 lanseres i to varianter:

  • GT: 400 hk, 0–100 km/t på 4,8 sekunder, toppfart 200 km/t

  • GTS: 470 hk og opptil 808 Nm, 0–100 km/t på 3,9 sekunder, toppfart 220 km/t

Begge versjoner har et 89 kWt batteri og en WLTP-rekkevidde er oppgitt til inntil 555 km (avhengig av hjulstørrelse). Hurtiglading skjer med opptil 190 kW, som skal gjøre det mulig å lade fra 15 til 80 prosent på under 25 minutter.

Varmepumpe er standard. 

Bygget i Frankrike 

A390 produseres ved Alpines historiske fabrikk i Dieppe. 

Motorene kommer fra Cléon, batteriene benytter celler fra Dunkerque og monteres i Douai. Michelin leverer de spesialtilpassede dekkene, mens lydanlegget utvikles i samarbeid med franske Devialet, skriver Alpine.

Med en lengde på 4,62 meter er A390 den største Alpine-modellen hittil. 

Med kort akselavstand (2,7 m), lavt tyngdepunkt og balansert vektfordeling (49/51) loves både smidighet og komfort. 

Utvendig er det markerte linjer, skjulte dørhåndtak, en lyssignatur de kaller «Cosmic Dust». Detaljene trekker ifølge Alpine inspirasjon fra fjellandskap og motorsport.

Salgsstart og pris

ALPINE A390 GTS (AM1F1)

Alpine A390 blir tilgjengelig fra fjerde kvartal 2025, ifølge produsenten, med en anslått startpris mellom 65.000 og 76.000 euro (rundt 750-860.000 kroner) i Frankrike, for henholdsvis GT- og GTS-versjonene. 

- Ja, planen er å lansere Renault Gruppens merke, Alpine i Norge med modellene A290 og A390, opplyser Roger Andersen, PR- og markedssjef i det nystartede importselskapet RN Nordic, til BilNorge.

A390 med AWD og lang rekkevidde vil være en attraktiv modell for det norske markedet, tror Andersen.

Han sier videre at det som ikke er avklart, er tidspunktet for når bilen kommer til Norge, eller hvilke lokasjoner som vil selge Alpine.

Det er lansert en nettside der oppdatert informasjon vil bli gitt.

Konkurrenter kan være de litt lengre Tesla Model Y Performance og Porsche Macan.

ALPINE A390 GTS (AM1F1)
ALPINE A390 GTS (AM1F1)
ALPINE A390 GTS (AM1F1)
Powered by Labrador CMS