Ny, stor og klassisk sedan fra Volvo som kommer til Norge neste år.

ES90 med 700 km rekkevidde på kjapp Norges-visitt

Stor Volvo for de sedane

Så har Volvos kommende og påkostede sedan vært en svipptur innom Norge. Men til forskjell fra Volvos klassiske S90, kommer ES90 kun med elektrisk drivlinje. Pris fra 659 900 kroner.

Publisert

Store batterier i kombinasjon med 800 volt teknologi gir ikke bare lang rekkevidde, men også rask lading av batteriene. I dette tilfellet 20 minutter for inntil 500 km rekkevidde, altså fra 10 til 80 prosent kapasitet på det største batteriet.

Dette er essensen i Volvos senest lanserte nyhet, sedanmodellen ES90, etterfølgeren til Volvos klassiske S90 som nå bare produseres i Kina og for lengst er tatt ut av det norske modellprogrammet.

Selvmotsigelsen

En sedan fra Volvo er på mange måter selvmotsigende. I Europa velger 55 prosent av nybilkjøperne nå SUV og Volvo har fulgt opp med SUV-er i mange størrelser fra små (EX30) til XXL (EX90).

Samtidig er Volvos historie knyttet til stasjonsvogner ved at det jo var Volvo som oppfant begrepet «Herregårdsvogn», altså en stasjonsvogn mer påkostet enn de ordinære fraktmaskinene stasjonsvognene i sin opprinnelse mest var kjent som.

Så hvorfor lansere en sedan og ikke stasjonsvogn når man først tar fram en ny modell etter SUV-ene EX90 (og Polestar 3) på SPA-2 plattformen, Volvos egenutviklede plattform for store, påkostede biler.

Typisk Kina-bil

ES90 byr på linjer så rene at det grenser til anonymitet, som om bilen skulle være utviklet som representasjonsvogn for svensk offentlighet.

Forklaringen ligger naturligvis i at fem meter lange ES90 skal bygges i Kina og i Kina er det sedan som gjelder. Og helst så lang som mulig. I USA hvor EX90 produseres, elsker man SUV-er, aksepterer sedanmodeller på grunn av det komfortable baksetet, men rynker på nesen så snart noen kommer trekkende med en stasjonsvogn.

Samtidig benektet ikke konstituert Volvo-sjef Hermod Wallestad at en stasjonsvogn kan komme, han lukket bare munnen når spørsmålet nok en gang dukket opp.

Kun et fåtall produsenter tilbyr store, elektriske sedaner i Europa, eller kombi som de fleste vil betegne Volvoen som fordi den har hekkluke og ikke bagasjeromslokk. Men Volvo holder fast på at ES90 er en sedan, men en mer praktisk en, ikke minst fordi den har arvet 18 cm bakkeklaring fra søsknene sine, og det er før det krysses av for tokamret luftfjæring som gjør det mulig å senke bilen med 80 mm og heve den med 30 mm i forhold til standard bakkeklaring på 18 cm.

2WD og AWD

Flere varianter kommer når bilen introduseres i Norge neste år. Basis vil være en bakhjulsdrevet variant med 333 hk ytelse, 88 kWt netto batteripakke, inntil 650 km rekkevidde og 1.600 kg tilhengervekt. Denne kommer i tre utstyrsvarianter: Core, Plus og Ultra, og naturligvis med flere tilvalgmuligheter. Rimeligste ES90 prises fra 659 900 kroner.

På toppen av ES90-pyramiden troner Twin Motor, altså firehjulsdrift, 449 hk, 102 kWt batteripakke, 700 km rekkevidde, to tonn tilhengervekt og foreløpig kun priset med Ultra utstyrspakke. Dette igjen toppes med en Performance-variant ytende hele 680 hk.

Elegant anonym

ES90 byr på linjer så rene at det grenser til anonymitet, som om bilen skulle være utviklet som representasjonsvogn for svensk offentlighet. Innvendig nærmer minimalismen seg Tesla-nivå, slik kineserne ser ut til å like det nå. Men den karakteristiske lyktehammeren er på plass i fronten, smalere enn på andre Volvo-modeller og med en smal, vertikal lysstripe – spikeren – rett under. Elegant det.

Litt oppsiktsvekkende er at ekte skinn nå er på vei inn i bilene igjen, på ES90 i form av ventilert nappaskinn i tillegg til Volvos patenterte ullstoff. Verd å merke seg er muligheten for justerbare bakseterygger.

Så mens vi venter på stasjonsvognen gjenstår å se om ES90 kan bidra til å løfte interessen for et så godt som dødt bilkonsept.

OPPSUMMERT

Interessant at Volvo igjen børster støvet av sedan-konseptet. Men når kommer stasjonsvognen tilbake?

Volvo ES90

Single MotorTwin Motor/Performance
Pris fra*Kr. 659 900Kr. 854 900/919 900
Samlet ytelseEl 333 hk/480 NmEl 449 hk/670 Nm - 680 hk/870 Nm
Drivlinje1A, bakhjulrdrift1A, firehjulsdrift
0-100 km/t6,9 sekunder5,6 - 4,0 sekunder
Toppfart180 km/t180 km/t
Batteri 800 v (brutto/netto)92/88 kWt106/102 kW
Lading DC/AC300 kW/11 kW350 kW/11 kW
Ladefart 10-80%Ca 20 minutterCa 20 minutter
Strømforbruk, 100 km16,1 kWt17,1 kWt
Rekkevidde (WLTP)650 km700 km
Dimensjoner (L/B/H)500/194/155 cm500/194/155 cm
Akselavstand310 cm310 cm
Bilvekt2 333 kgIkke klar
Nyttelast442 kgIkke klar
Bakkeklaring18,0 cm18,0 cm
Tilhengervekt1 600 kg2 000 kg
Bagasjerom foran22 liter22 liter
Bagasjerom bak464 - 1 256 liter464 - 1 256 liter
Garanti/km5 år/150 000 km5 år/150 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 kroner8 år/160 000 kroner
MiljøklasseAA
Euro NCAPIkke testetIkke testet
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

Dette koster Volvo ES90

VariantMotorPris
CoreRWD/333 hkKr. 659 900
PlusRWD/333 hkKr. 709 900
UltraRWD/333 hkKr. 794 900
Twin UltraAWD/449 hkKr. 854 900
Twin Performance UltraAWD/680 hkKr. 919 900
Twin Plus/Performance i 2027.
* Forbehold om avgiftsendringer

Enkelt og elegant.
Mye plass her. Representasjonsvogn?
Ikke sedan, men stor bakluke og derfor kombi.
Powered by Labrador CMS