-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

ES90 med 700 km rekkevidde på kjapp Norges-visitt
Stor Volvo for de sedane
Så har Volvos kommende og påkostede sedan vært en svipptur innom Norge. Men til forskjell fra Volvos klassiske S90, kommer ES90 kun med elektrisk drivlinje. Pris fra 659 900 kroner.
Store batterier i kombinasjon med 800 volt teknologi gir ikke bare lang rekkevidde, men også rask lading av batteriene. I dette tilfellet 20 minutter for inntil 500 km rekkevidde, altså fra 10 til 80 prosent kapasitet på det største batteriet.
Dette er essensen i Volvos senest lanserte nyhet, sedanmodellen ES90, etterfølgeren til Volvos klassiske S90 som nå bare produseres i Kina og for lengst er tatt ut av det norske modellprogrammet.
Selvmotsigelsen
En sedan fra Volvo er på mange måter selvmotsigende. I Europa velger 55 prosent av nybilkjøperne nå SUV og Volvo har fulgt opp med SUV-er i mange størrelser fra små (EX30) til XXL (EX90).
Samtidig er Volvos historie knyttet til stasjonsvogner ved at det jo var Volvo som oppfant begrepet «Herregårdsvogn», altså en stasjonsvogn mer påkostet enn de ordinære fraktmaskinene stasjonsvognene i sin opprinnelse mest var kjent som.
Så hvorfor lansere en sedan og ikke stasjonsvogn når man først tar fram en ny modell etter SUV-ene EX90 (og Polestar 3) på SPA-2 plattformen, Volvos egenutviklede plattform for store, påkostede biler.
Typisk Kina-bil
ES90 byr på linjer så rene at det grenser til anonymitet, som om bilen skulle være utviklet som representasjonsvogn for svensk offentlighet.
Forklaringen ligger naturligvis i at fem meter lange ES90 skal bygges i Kina og i Kina er det sedan som gjelder. Og helst så lang som mulig. I USA hvor EX90 produseres, elsker man SUV-er, aksepterer sedanmodeller på grunn av det komfortable baksetet, men rynker på nesen så snart noen kommer trekkende med en stasjonsvogn.
Samtidig benektet ikke konstituert Volvo-sjef Hermod Wallestad at en stasjonsvogn kan komme, han lukket bare munnen når spørsmålet nok en gang dukket opp.
Kun et fåtall produsenter tilbyr store, elektriske sedaner i Europa, eller kombi som de fleste vil betegne Volvoen som fordi den har hekkluke og ikke bagasjeromslokk. Men Volvo holder fast på at ES90 er en sedan, men en mer praktisk en, ikke minst fordi den har arvet 18 cm bakkeklaring fra søsknene sine, og det er før det krysses av for tokamret luftfjæring som gjør det mulig å senke bilen med 80 mm og heve den med 30 mm i forhold til standard bakkeklaring på 18 cm.
2WD og AWD
Flere varianter kommer når bilen introduseres i Norge neste år. Basis vil være en bakhjulsdrevet variant med 333 hk ytelse, 88 kWt netto batteripakke, inntil 650 km rekkevidde og 1.600 kg tilhengervekt. Denne kommer i tre utstyrsvarianter: Core, Plus og Ultra, og naturligvis med flere tilvalgmuligheter. Rimeligste ES90 prises fra 659 900 kroner.
På toppen av ES90-pyramiden troner Twin Motor, altså firehjulsdrift, 449 hk, 102 kWt batteripakke, 700 km rekkevidde, to tonn tilhengervekt og foreløpig kun priset med Ultra utstyrspakke. Dette igjen toppes med en Performance-variant ytende hele 680 hk.
Elegant anonym
ES90 byr på linjer så rene at det grenser til anonymitet, som om bilen skulle være utviklet som representasjonsvogn for svensk offentlighet. Innvendig nærmer minimalismen seg Tesla-nivå, slik kineserne ser ut til å like det nå. Men den karakteristiske lyktehammeren er på plass i fronten, smalere enn på andre Volvo-modeller og med en smal, vertikal lysstripe – spikeren – rett under. Elegant det.
Litt oppsiktsvekkende er at ekte skinn nå er på vei inn i bilene igjen, på ES90 i form av ventilert nappaskinn i tillegg til Volvos patenterte ullstoff. Verd å merke seg er muligheten for justerbare bakseterygger.
Så mens vi venter på stasjonsvognen gjenstår å se om ES90 kan bidra til å løfte interessen for et så godt som dødt bilkonsept.
OPPSUMMERT
Interessant at Volvo igjen børster støvet av sedan-konseptet. Men når kommer stasjonsvognen tilbake?
Volvo ES90
Single Motor | Twin Motor/Performance | |
Pris fra* | Kr. 659 900 | Kr. 854 900/919 900 |
Samlet ytelse | El 333 hk/480 Nm | El 449 hk/670 Nm - 680 hk/870 Nm |
Drivlinje | 1A, bakhjulrdrift | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 6,9 sekunder | 5,6 - 4,0 sekunder |
Toppfart | 180 km/t | 180 km/t |
Batteri 800 v (brutto/netto) | 92/88 kWt | 106/102 kW |
Lading DC/AC | 300 kW/11 kW | 350 kW/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ca 20 minutter | Ca 20 minutter |
Strømforbruk, 100 km | 16,1 kWt | 17,1 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 650 km | 700 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 500/194/155 cm | 500/194/155 cm |
Akselavstand | 310 cm | 310 cm |
Bilvekt | 2 333 kg | Ikke klar |
Nyttelast | 442 kg | Ikke klar |
Bakkeklaring | 18,0 cm | 18,0 cm |
Tilhengervekt | 1 600 kg | 2 000 kg |
Bagasjerom foran | 22 liter | 22 liter |
Bagasjerom bak | 464 - 1 256 liter | 464 - 1 256 liter |
Garanti/km | 5 år/150 000 km | 5 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 kroner | 8 år/160 000 kroner |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo |
Dette koster Volvo ES90
Variant | Motor | Pris |
Core | RWD/333 hk | Kr. 659 900 |
Plus | RWD/333 hk | Kr. 709 900 |
Ultra | RWD/333 hk | Kr. 794 900 |
Twin Ultra | AWD/449 hk | Kr. 854 900 |
Twin Performance Ultra | AWD/680 hk | Kr. 919 900 |
Twin Plus/Performance i 2027. | ||
* Forbehold om avgiftsendringer |