Renault 4 var et viktig symbol i de store politiske omveltningene som skjedde i Europa i slutten av 1960-tallet og inn i 1970-årene. Nå gjenoppstår Renaults mest kjøpte bilmodell med tidsriktig nullutslippsteknologi.

Renault 4 vil være på plass etter sommerferien

Retroinspirert perle fra 271.980 kroner

Når sommer går mot høst stiller Renault med fire nullutslippsbiler i det norske modellprogrammet. Nyheten Renault 4 prises fra 271.980 kroner og de første bilene vil være på plass rundt 1. september.

Publisert Sist oppdatert

Allerede på eCarExpo i februar var det mulig å bli kjent med den gjenoppståtte, klart historieinspirerte og nå utslippsfrie versjonen av Renault 4. 

Det skjer drøyt 30 år etter at den franske bilprodusenten pauset selskapets mest suksessrike modell, som ble solgt i mer enn åtte millioner eksemplarer og sånn sett hører til i den engere krets av verdens mest etterspurte bilmodeller.

Nå er prisene sluppet på nye R4. Rimeligste variant med 40 kWt batteripakke, 120 hk motor og drøyt 300 km rekkevidde prises fra 271.980 kroner.

 Målt mot 20 cm kortere og teknisk identiske Renault 5, legges prisen på alle varianter akkurat 30.000 kroner høyere. 

Dette er prisene: 

  • Evolution (120 hk/40kWt): 271.980 kroner.
  • Tekno (150 hk/52 kWt): 321.980 kroner.
  • Iconic (150 hk/52 kWt): 341.980 kroner.
  • Canvas soltak til Tekno og Iconic: 20.000 kroner.

Men glem innstegsmodellen. 

Slike selger alltid dårlig i Norge. Roger Andersen, PR- og markedssjef i det nystartede importselskapet RN Nordic, er aldri i tvil om at rekkevidde og motoreffekt trumfer lav pris. 

Han mener volumet i år helt klart vil handle om innpakkingen Tekno og Iconic, som bare tas til Norge med 150 hk motor og 52 kWt batteripakke som løfter rekkevidden til drøyt 400 km. 

Derfor tas kun én variant til landet med den minste batteripakken.

4,14 meter lange og 1,80 meter brede R4 er B-klasse SUV-en som deler AmpR small-plattformen med R5, men også Nissan Micra, som du kunne lese om på BilNorge i går. 

Renault 4 Savane 4x4 Concept

I 2026 gjenoppstår også lille Twingo på samme forhjulsdrevne lest.

Firehulsdrift?

Renault er ikke akkurat kjent for å spre om seg med firehjulsdrevne modeller, men ropet fra Norge og flere andre land nord for Alpene om viktigheten av drift på alle hjul er i det minste oppfattet og ser nå ut til å kunne bli hørt etter at Renault forleden viste R4 Savane 4x4 konsept på Roland-Garros.

Powered by Labrador CMS