-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ford Freestyle er på plass
Freestyle var en av de mange Ford-konseptene fra Detroit i fjor som er i ferd med å bli Fords produksjonsmodeller på Detroit-utstillingen i år. Mustang var en annen. Disse bilene er med på å skape det Ford ganske genialt kaller: 2004: Bilens År. (Til Bloksberg med Årets Bil).
For meg var høydepunktet med denne modellen da J. Mays motvillig sa, O.K, den har kanskje noen spor fra min tid hos Audi Design. Årets Freestyle-høydepunkt må være da Phil Martens, Fords sjef for bilutvikling i Nord Amerika, under presentasjonen sa at denne bilen er bygget fra grunnen av for å være en skikkelig crossover - og ikke som (Chrysler) Pacifica eller (Buick) Rendevouz - der kjøreegenskapene er kompromisset på grunn av den plattformen de er nødt til å benytte.
Hva han ikke akkurat presiserte er at Freestyle er en Volvo, bygget – av en eller annen grunn – på P2-plattformen. Den er ikke akkurat helt på topp lenger, men har selvfølgelig den fordelen at den kan utstyres med firehjulsdrift dersom ikke forhjuls er nok. Og dersom 4x4 er alternativet er det det samme Haldex-systemet som XC 90 benytter. Det er bra nok.
Så lærer vi noe nytt av Amy Marentic også. Vi gjorde en skala fra 1 til 10, der 1 var en sedan og 10 en fullblods SUV, og designet den ut fra det. Vi endte opp et sted mellom seks og syv. Akkurat den tonet vi ned da vi viste den til Fords ledelse. De elsket den utgaven, men publikum ba oss legge på et nummer eller to da vi viste den frem i klinikker, slik at den endte der den opprinnelig hadde vært.
Hvilket nok også betyr den distinkte knekken på taket der C-stolpen når opp, for å gi passasjerene i den tredje seteraden god nok plass til hodene. For i denne klassen er pakkingen alt. Her har vi altså en Ford med sedan-komfort (sier de), med SUV fleksibilitet og men minivan seting. Samtidig som det ikke er nok en tung bil der modellnavnet begynner på en E (xpedition, xplorer eller scape).
Det ser ut som bilen i første omgang kan leveres med så mange motoralternativer du måtte ønske, så lengde det er den 3 liters V6 Duratecen (200 hester). Til gjengjeld kan du velge mellom én transmisjon, ZFs trinnløst variable kjedetrekk der totalutvekslingen har et spenn på 6:1 (vanlige automatkasser nøyer seg som regel med 4:1). Det betyr kjapp aks fra lav fart, og et enormt overgear-register (=lave turtall ved høye hastigheter). Bunnlinjen er et 8-tall på Miljøverndepartementets liste over grønne biler, der hybrider gjør 9 eller 10. Med andre ord: økonomisk og lave utslipp.
Masse innvendig plass ser det ut som, med seks eller syv individuelle seter og muligheter for et helt flatt lasterom når alle de uttakbare setene (førersetet er ikke det) er tatt ut. Også setene i annen rad kan reguleres i lengderetning forresten. Hoftehøyden er det jobbet seriøst med, man setter seg verken ned i, eller går opp i en Freestyle. Man setter seg rett inn.
Lyse farger internt, attraktiv horisontal orientering av instrumenter og brytere, og en åpenbar kvalitetsheving på materialer og utførelse. Fremdeles er koppeholdere et tema i dette segmentet, her er det to til hver innbygger. Kollisjonsputer er det noen færre av.. Grunnprisen hjemme blir ca. 25.000 dollars, men her er det så mange utstyrsmuligheter at det ikke blir noe problem å bygge en som koster godt på nordsiden av 30.000.